Penduduk Dunia Yang Ber1siko Dijangk1ti C0VID-19 Adalah Dalam Nisbah 1 Daripada 5

LONDON: Sekitar 1.7 bilion atau 20 peratus penduduk dunia berdepan risik0 tinggi dijangk1ti C0VID19 disebabkan mempunyai masalah kesihatan seperti obes1ti dan penyak1t jantung.

Sehingga kini, gelombang pertama v1rus itu sudah membunuvh hampir 440,000 orang di seluruh dunia dan akan memberi kesan lebih teruvk kepada mereka yang berpenyak1t b4haya.

Pakar di London School of Hygiene and Tropical Medicine yang menganalisa data global penyak1t berb4haya seperti d1abetes, sak1t paru-paru dan H1V, menjangkakan potensi ser1us pesak1t terbabit dijangk1ti C0VID-19.

Mereka mendapati satu daripada lima orang akan berdepan ris1ko itu, malah kira-kira empat peratus penduduk global atau 350 juta penduduk boleh dijangk1ti dan memerlukan r4watan hospital.

Salah seorang yang membuat kajian itu, Andrew Clark, berkata ketika ini banyak negara sudah tidak melaksanakan perintah berkuruvng dan kerajaan mencari jalan untuk melindungi mereka yang ber1siko dijangk1ti w4bak.

“Ia termasuk menasihatkan orang yang berdepan masalah kesihatan untuk mengamalkan penjarakan sosial sesuai dengan risiko kesihatan mereka,” katanya.

Tambah Clark, hasil kajian itu mampu membantu kerajaan membuat keputusan siapa yang harus menerima vaks1n COVID-19 terlebih dulu sekiranya ia sudah ditemui.

Malah, kajian menunjukkan warga emas paling ber1siko berdepan masalah kesihatan ak1bat v1rus itu, namun kurang lima peratus individu bawah 20 tahun menghadapi r1siko sama berbanding dua pertiga mereka yang berusia lebih 70 tahun.

Negara dengan kepadatan penduduk yang kecil juga ber1siko dijangk1ti C0VID-19, umpamanya negara kepulauan kecil seperti Fiji dan Mauritius yang mempunyai kadar d1abetes agak tinggi.

Negara yang mempunyai kadar pesak1t H1V atau A1DS yang tinggi seperti eSwatini dan Lesotho juga perlu berw4spada. – AFP

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: BH

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*