Along Singapura Makin Berani

Kuala Lumpur: Gerakan B4nteras Along Malaysia (GBAM) menerima 10 aduan kes along dari Singapura membabitkan jumlah transaksi SG$180,000 (kira-kira RM540,000).

Pengerusi GBAM Azman Kang Abdullah berkata, rakyat tempatan dikesan menjadi ‘tali b4rut’ untuk mengutip hut4ng bagi kumpulan along daripada Singapura itu.

Mengulas lanjut, Azman berkata, kebanyakan m4ngsa mereka pernah bekerja di Singapura sebelum ini dan mem1njam wang di negara terbabit sebelum pulang ke tanah air.

Katanya, kebanyakan m4ngsa membuat aduan berasal dari selatan tanah air yang kini diburuv orang suruhan along untuk meminta bayaran pinjaman mereka.

“Kita dapati kes seperti ini menjadi trend sejak lebih setahun lalu dan mereka ini seolah-olah kebaI kerana berselindung di sebalik organisasi ceti h4ram di Singapura.

“Usaha untuk mengadakan perbincangan juga agak sukar kerana along ini tidak dapat dihubungi, sebaliknya hanya mereka yang akan berinteraksi dengan peminjam.

“Setakat ini tiada uguvtan, cuma mereka sering mengganggu pengadu untuk meminta bayaran. Bila disem4k, sind1ket ini berpangkalan di Singapura dan menggunakan warga tempatan sebagai pengutip hut4ng,” katanya.

Azman berkata, GBAM berharap pihak berkuasa dapat mengambil tindakan sewajarnya bagi membela nasib m4ngsa.

Katanya, pihaknya bersedia memberi kerjasama kepada pihak berkuasa untuk menangani isu berkenaan.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: HMetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*