Tetap Mahu Mandikan Jen4zah, Kes R4mpas M4yat C0VID-19 Meningkat Di Indonesia

JAKARTA: Hospital di Indonesia meningkatkan kawalan di rumah m4yat selepas ramai sanak saudara melar1kan m4yat m4ngsa C0VID-19 kerana mahu mengadakan upacara pengebum1an mengikut tuntutan agama mereka.

Pihak polis berkata, di bawah peraturan baharu di republ1k itu, m4ngsa C0VID-19 mesti dibalut dengan plastik dan dikebum1kan segera bagi mengel4kkan penuIaran v1rus.

Ini kur4ng disenangi saudara-mara m4ngsa terutama yang beragama Islam, kerana tidak boleh memandikan dan mengk4fankan jen4zah sebelum dikebum1 mengikut tuntutan agama.

Keluarga di negara majoriti penduduk Islam itu juga tidak dibenarkan berkumpul atau berada lama di tanah perkubuvran ketika m4yat m4ngsa dikebum1kan.

Ak1bat kek4ngan itu, beberapa keluarga mencer0boh memasuki rumah m4yat beberapa hospital di Makassar di Sulawesi minggu lalu dan mengambil m4yat anggota keluarga yang meninggaI dunia ak1bat C0VID-19.

Jurucakap polis tempatan, Ibrahim Tompo, berkata mereka mer4mpas secara p4ksa m4yat yang sudah siap sedia untuk dikebum1kan mengikut protokol v1rus.

“Sekurang-kurangnya 33 individu dit4han dan mereka berdepan tujuh tahun penj4ra kerana meIanggar peraturan kuarant1n kesihatan.

“Bagi mengatasi masalah sama berulang, pihak berkuasa Makassar meletakkan lebih banyak kakitangan untuk mengawal hospital tempatan,” katanya.

Tambah beliau, khabar angin mengatakan beberapa m4yat turut dijadualkan dikebum1 segera walaupun meninggaI dunia kerana penyak1t tiada kaitan dengan C0vID-19, lebih memburuvkkan keadaan.

“Ini menyebabkan keluarga dan penduduk tempatan m4rah. Jadi, mereka memutuvskan untuk mengambil m4yat secara p4ksa untuk dibawa ke rumah,” katanya.

Jumaat lalu di Surabaya, pihak berkuasa berkata mereka men4han empat individu selepas saudara mara mer4mpas m4yat yang disyak1 m4ngsa v1rus itu dari hospital tempatan.

Sumber : BH

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*