“Saya Fob!a, Tak Bagi Dia Us!k Tanah Langsung” -Dem@m, Leher Bengk@k… Empat Bulan Remaja Ini Ulang Alik HospitaI

SIAPA sangka amalan yang dianggap biasa iaitu tidak memakai selipar di luar rumah boleh menyebabkan berlakunya jangk1tan kvman dan mengambil masa yang lama untuk sembvh.

Itulah yang terjadi apabila seorang remaja berkaki ayam sewaktu memancing di sebuah kolam yang terletak di Bukit Damar, Lanchang, Pahang.

Menerusi rakaman video yang dimuat naik oleh ibunya, remaja berkenaan dilihat berada di w4d dengan sebahagian daripada l3hernya dib4lut.

Video tersebut setakat ini meraih sebanyak 33,000 tontonan di TikTok.

Mengimbas kembali detik membimbangkan itu kepada mStar, Siti Salbiah Mohd Zakaria, 35, memberitahu ia bermula apabila anak bongsunya, Mohd Fakrul Razi Rasman yang berusia 15 tahun dem4m berpanj4ngan.

Dia kemudian membawa anaknya menjalani pemeriksaan di Klinik Kesihatan Temerloh dan kemudian mereka dirujuk pula ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah di Temerloh di mana dia disahkan terkena jangk1tan kvman tan4h atau mel1odosis.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Pada mulanya, anak saya tu demam on and off sejak pertengahan September 2020 dan nampak bengk4k pada bahagian kanan lehernya.

“Saya bawa dia buat pemeriksaan di klinik dulu sebelum dirujuk ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah. Doktor mengesahkan Fakrul terkena jangk1tan kvman tanah.

IMG_9270

Fakrul dimasukkan ke w4d selepas doktor mendapat keputusan sampel lehernya.

“Anak saya rajin memancing di kolam yang terletak di belakang rumah atuknya. Kalau waktu memancing tu dia memang tak pakai selipar, jadi dari situlah boleh terkena jangk1tan kvman tanah.

“Perasaan saya waktu tu memang berc4mpur baur, terkejut dan takvt semua ada. Pada masa tu, doktor beritahu saya yang kvman ni hanya terdapat di negeri Pahang sahaja,” katanya yang menetap di Temerloh.

Lebih mesra disapa Siti, katanya, Fakrul dimasukkan ke w4d selepas doktor mendapat keputusan dari sampel yang diambil pada lehernya yang bengk4k.

Remaja berkenaan dit4han di wad selama dua minggu dan selepas itu dia perlu mengambil ant1biotik serta ujian dar4h.

“Selepas keluar dari hospital, Fakrul masih lagi perlu mengambil ant1biotik selama tiga bulan dan buat ujian dar4h seminggu sekali. Alhamdulillah selepas tiga bulan makan ub4t, Fakrul dah sihat dan pul1h sepenuhnya… keseluruhan makan masa lebih kurang empat bulan.

Sebab kita tak nampak kvman yang berada di tan4h dan peny4kit sebenarnya sangat bahay4 kerana boleh mer4gut ny4wa

SITI SALBIAH MOHD ZAKARIA

“Bila dah jadi macam ni, memang dia ser1klah nak pergi memanc1ng. Saya pun memang fobia sampai tak bagi dia us1k tanah langsung, sentiasa ingatkan Fakrul untuk pakai kasut,” ujarnya yang bekerja sebagai petugas di Pusat Pemberi1an Vaks1n di Temerloh.

Menurut ibu kepada dua cahaya mata ini, dia berharap agar ibu bapa terutama yang mempunyai anak kecil supaya memastikan anak masing-masing memakai kasut atau selipar di luar rumah.

mainkuman

Siti cem4s apabila Fakrul dem4m berpanjangan dan bengk4k di bahagian leher.

Siti juga berpesan kepada orang ramai, khususnya pesak!t yang mempunyai sistem imvn yang rendah serta mereka yang sering berkebuh untuk lebih berjaga-jaga apabila melakukan aktiviti yang melibatkan tanah kerana bimbang akan berdepan nasib sama dengan anaknya.

“Saya terkevt juga bila ramai yang cakap kvman ni boleh membawa m4ut.

IMG_9280

Fakrul pulih sepenuh lebih kurang empat bulan selepas keluar dari w4d.

“Saya bersyukur sanga-sangat sebab anak saya masih boleh dirawat dan meneruskan hidup seperti sedia kala. Pesanan saya kepada mereka di luar sana sentiasalah berhati-hati bila berada di luar rumah terutama sekali apabila melibatkan tanah.

“Sebab kita tak nampak kuvman yang berada di tanah dan penyakit ini sebenarnya sangat bahay4 kerana boleh meragvt nyawa,” katanya.

Berdasarkan semakan, mel1odosis berpunca daripada bakter1a yang bernama Burkh0lderia pseud0mallei.

Pseud0mallei hidup sebagai hidupan saprofitik yang mendapatkan nutrien daripada benda organik yang mat! dan repvt.

Manusia dan binatang juga tidak terkecuali daripada menjadi m4ngsa kepada kvman yang terkenal dengan anc4man m4utnya.

Bakter1a ini boleh dijumpai di sumber air dan tanah yang tercem4r seperti saw4h padi, air bertakvng dan tas1k.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*