Ada Benda Yang Besar Akan Jadi Dalam Masa Sehari Dua Ni. Terkejut Bila Firdaus Wong Dedahkan Pasal Benda Ni

Pendakwah bebas dan aktivis sosial, Firdaus Wong Wai Hung mendedahkan telah menerima sejumlah mesej daripada orang ramai yang memohon maaf kerana menghina dan memaki hamun pihaknya sebelum ini.

Menerusi kenyataan di laman Facebook rasmi, pihaknya menerima permohonan maaf tersebut namun tidak mampu bagi membalas semua mesej yang diterima. “Sebagaimana kami pernah sebut secara konsisten selama ini, kami memaafkan semua yang pernah sangka buruk, hina, memaki hamun, melabel serta memftnah kami kerana kejahilan & ketaasuban yang menyebabkan emosional tinggi & bertindak kurang rasional.

“Untuk yang terus menerus memki hamun, menghina, melabel serta memfitnah kami kononnya kami tak patuh sop prinsip agama, untuk maklumat anda, bersama kami ada ilmu & tokoh akademik pakar dalam kefatwaan hukum hakam dari pelbagai manhaj seperti salafi, asyairah, maturidiyyah, pondok & tabligh,” tulisnya.

Firdaus berkata, pihaknya tidak akan membalas provokasi orang ramai selain mendoakan golongan tersebut akan dikurniakan kesedaran supaya tidak menjadi penyesalan di akhirat nanti.

“Kami memaafkan anda semua & kami mencintai sahabat semua kerana Allah. Doakan keadilan tertegak. Ayuh bersama amar makruf nahi mungkar dengan cara yang makruf,” katanya. Selain itu, beliau juga telah mengadakan sesi pertemuan bersama sasaran terlibat serta ahli keluarga secara dalam talian, semalam.

“Mereka memberikan kata kata semangat untuk kami meneruskan usaha kami dan mereka mengucapkan Jazakumullahu Khairan kepada sahabat semua yang semakin terbuka mata melihat kebenaran. In Sha Allah sesuatu yang besar bakal berlaku dalam sehari dua ini!,” ujarnya lagi. Terdahulu, beliau mendedahkan bukti daripada seorang individu yang mendakwa telah menjadi sasaran srngan sksl oleh seorang pendakwah terkenal.

Supaya lebih ramai sasaran tampil buat laporan polis!

“Kesemua mesej ini saya telah lihat dengan mata saya sendiri dari WhatsApp sasaran dan bukan sekadar mendengar kata pihak ketiga,” dedah Firdaus sebelum ini.

Sumber: Facebook Firdaus Wong Wai Hung

Isu Ebit Lew hangat jadi perbincangan warganet. Kini ada yang kaitkan dengan Deepfake dan ketahui teknologi video pengganti wajah yang buat ramai takut.

Isu berkaitan video lvc4h yang menyerupai wajah pendakwah bebas Ustaz Ebit Lew kini hangat menjadi perbincangan warganet. Ada yang tak sanggup untuk menontonnya kerana Ebit yang kita kenali bukanlah seperti yang kita lihat dalam video tersebut. Ramai yang percaya ini adalah angkara pengkh1an4t yang berhati hitam demi merosakkan imej baik pendakwah bebas tersebut. Tak kurang juga yang yakin bahawa ia ada teknik suntingan video yang mampu mengubah wajah seseorang dalam video.

Perkembangan teknologi berkembang pesat

Walau bagaimanapun, ini juga bermaksud bahawa manipulasi digital lebih mudah dilakukan. Seperti teknologi yang disebut deepfake, yang memiliki kemampuan untuk memanipulasi wajah dalam video melalui kecerdasan buatan. Melalui teknologi ini, wajah seseorang dalam video seperti Ebit Lew dapat ditukar dengan wajah orang lain. Dengan manipulasi video, tipuan menjadi lebih nyata. Oleh itu, agar anda lebih berwaspada dan tidak tertipu, mari kenali deepfakes dengan lebih mendalam!

Gambaran Keseluruhan Sejarah & Teknologi Deepfake

Pertama kali diperkenalkan pada tahun 2017, deepfake adalah teknik kejuruteraan imej manusia menggunakan teknologi kecerdasan buatan atau Artificial Intelligence (AI). Deepfakes berfungsi dengan menggabungkan gambar atau video asal dengan gambar atau video yang ingin anda manipulasi.

Lihat video dibawah, betapa sukarnya untuk mengenal pasti video deepfake.

Video : Klik link

Jadi, jenis perisian apa yang digunakan untuk membuat deepfakes? Kembali pada tahun 2018, aplikasi FakeApp dilancarkan. Dengan aplikasi ini, pengguna dapat mengedit dan menukar wajah orang dengan output video. Aplikasi ini menggunakan algoritma dan teknologi khas. Aplikasi serupa yang lain adalah  DeepFaceLab,  FaceSwap dan myFakeApp. FakeApp, misalnya, dapat membuat rekonstruksi wajah yang tepat dan menerapkannya dalam video atau gambar bergerak.

Apakah Bahaya DeepFakes?

Beralih semula kepada isu video lvch menyerupai Ebit Lew, tidak mustahil ia merupakan Deepfake. Kerana kecanggihannya, teknologi deepfake sering digunakan untuk jnyh seperti membuat kandungan prngrf1 untuk selebriti atau orang yang dikenali untuk mebalas dnd4m, berita palsu atau digunakan untuk muslihat jahat. Harus ingat, Ebit Lew bukanlah

satu-satunya selebriti yang menjadi sasaran. Beberapa tokoh dan selebriti popular pernah menjadi sasaran deepfakes. Ini termasuk Daisy Ridley dan Gal Gadot. Sebuah video memaparkan teknik Deepfake digunakan untuk filem 70an Wonder Woman menggantikan wajah pelakon asal dengan Gal Gadot. Serius real!

Mngs4 lain adalah Emma Watson, Katy Perry, Taylor Swift ke Scarlett Johansson. Selebriti wanita antara yang selalu menjadi mngs4 prngr4f1. Seperti di Malaysia, beberapa selebriti pernah menjadi mngs4 antaranya aktor Zulariffi, Idris Khan dan ahli politik Dato’ Seri Mohamed Azmin Ali.

Secara jelas kita dah tahu apa agenda mereka melakukan muslihat jahat ini. Deepfakes dapat mengnc4m reputasi, imej dan kredibiliti seseorang. Terutama jika deepfake yang dihasilkan kelihatan nyata dan serupa dengan yang asli. Deepfake yang sudah tersebar boleh mengnc4m kedudukan dan pekerjaan seseorang. Seperti yang terjadi kepada Ebit Lew, dari dulu hingga sekarang dia sangat terkenal membuat aktiviti kemasyarakatan dan tak henti memberi sumbangan kepada orang ramai.

Bolehkah Video DeepFake Dikenakan Tindakan Undang-undang?

Kerana ia boleh menjatuhkan reputasi seseorang, penciptaan kandungan deepfake dapat diadili secara sah. Virginia, sebuah negara Amerika Syarikat, menjadi yang pertama yang melarang prn0grf1 dengan menggunakan deepfake. Vrgn1a secara rasmi memperluas larangannya terhadap prn0grf1 tanpa persetujuan, termasuk deepfakes yang merupakan hasil pemprosesan gambar melalui teknologi komputer. Sejak 2014, Vrgn1a telah mel4rang penyebaran gambar atau video b0g3l dengan tujuan untuk memaksa, mengganggu atau menakut-nakutkan orang lain. Ini melngg4r peraturan kesalahan pelanggaran kelas 1 yang membawa hukuman pnj4ra sehingga 12 bulan dan denda hingga AS $ 2,500, menurut laman web The Verge.

Cara melawan deepfakes

Pada dasarnya, melawan deepfakes sama dengan hoaks dan berita palsu. Pertama, jangan segera mempercayai berita yang tersebar, walaupun dalam bentuk video. Sentiasa semak kebenaran dari pelbagai sumber yang boleh dipercayai.

Mereka menggunakan platform Telegram untuk menyebarkan video-video ini. Jadi jangan mudah menyebarkan sesuatu yang kita tidak tahu sebenarnya. Kerana ini boleh membahayakan diri sendiri dan orang lain. Sekiranya anda boleh, berikan pendidikan mengenai deepfake kepada keluarga atau orang terdekat anda. Sumber : Murai

Setelah berdiam diri. Ini perkembangan semasa kes yang melibatkan Ebit Lew.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam proses mengumpul bukti bagi melengkapkan siasatan kes melibatkan pendkwah bebas, Ustaz Ebit Lew. Pengarah Jabatan Si4st4n Jny4h (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Abd. Jalil Hassan berkata, si4st4n berkenaan kes itu masih dijalankan.

“Kita sedang kumpul bukti bagi melengkapkan kertas sist4n. Pada masa sama, kita minta mana-mana pihak yang mempunyai maklumat berkenaan kes tersebut agar tampil menyalurkan maklumat kepada pihak polis,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Katanya, siasatan dijalankan mengikut Seksyen 509 Kanvn Ks3ks44n, Sksy3n 14 Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil 1955 serta Seksyen 23 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. Terdahulu, siasatan terhadap Ebit dilakukan selepas polis

menerima laporan daripada beberapa individu yang mendakwa pendakwah itu terlibat dalam gangguan seksual. Beliau kemudiannya dipanggil polis pada 19 Ogos lalu untuk dirakam keterangan berhubung penyebaran video gangguan sksl itu, bagaimanapun beliau menafikan dakwaan itu dan menganggap ia satu ftnh.

Sumber – K! ONLINE

PDRM sahkan pihaknya ada lakukan geledah di rumah UEL untuk bantu siasatan. Namun belum dapat pastikan perkara ini lagi.

Polis mengesahkan menggeledah rumah pendkwah terkenal, Ebit Lew bagi melengkapkan siasatan, petang hari ini. Pengarah Jabatan S1asatan Jny4h (JSJ) Bukit Aman Datuk Seri Abd Jalil Hassan berkata, pihaknya hanya melakukan pengeledahan itu bagi tujuan siiasatan selepas pendakwah terbabit diambil keterangan siang tadi.

“Kita bukan meny3rbu rumah beliau (Ebit Lew) sebaliknya hanya proses menggeledah bagi melengkapkan proses siiasatan,” katanya ketika dihubungi. Namun masih belum dapat dipastikan sama ada terdapat rampaasan barangan bagi melengkapkan siiasatan setakat ini.

Terdahulu, tular di media sosial mengenai video lvcah yang menunjukkan lelaki mirip pendakwah terkenal itu. Dalam pada itu, Abd Jalil dalam kenyataan petang hari ini mengesahkan polis merakam keterangan Ebit atau nama sebenarnya Ebit Irawan Ibrahim Lew bagi membantu siiasatan berhubung kes ganggguan sekksval.

Beliau berkata, siasatan dilakukan mengikut Sesyen 509 Kanun Kesekksaan, Sesyen 14 Akta KesaIahan-KesaIahan Kecil 1955 serta Sesyen 23 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. “Slasatan akan diteruskan sehingga pihak polis berpuas hati untuk merujuk kes ini kepada Jabatan Peguam Negara bagi mendapat nasihat dan arahan lanjut. PoIis memohon kepada semua pihak untuk tidak membuat sebarang spekuIasi dan provookasi bagi memastikan kes ini dapat disiasat dengan telus,” katanya dalam kenyataan itu. Beliau juga menasihati orang ramai untuk tidak membuat penyebaran apa juga bahan yang boleh menjejaskan siiasatan pihak poIis. Sumber : Hmetro

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: hm

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*