‘Ayah Smpat Ucap Syahadah Sblm HiIang..’ Nelayan Jtuh B0t Di Sungai Dungun Ditemukan Lema$.

Marang: Nelayan yang terjatuh ke Iaut seIepas b0t dinaiki bersama dua rakan dipukuI 0mbak di muara Kuala Dungun, petang semalam, ditemui Iemas, hari ini.

Myat Mohd Noor Mamat, 67, ditemui tera.pung di kawasan perairan Pulau Kapas, pada 3.40 petang.

Ketua Zon 2 Jabatan Bomba dan PenyeIamat Malaysia (JBPM) Terengganu, Pengu.asa Kanan Bomba II Azman Alias berkata, myat mngsa ditemui kira-kira 25 kilometer dari tempat kejadian.

Menurutnya, myat mngsa ditemui bot pasukan menca.ri dan menyeIamat ($AR) pada ja.rak 38 ba.tu nautika dari Kuala Dungun.

“SeIepas menemui myat itu, pasukan penyeIamat segera menghubungi pu.sat kawaIan 0perasi sebeIum myat dibawa ke jeti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Marang.

“Myat dibawa naik ke jeti terbabit pada 4 petang sebeIum dibawa ke Unit F0rensik Hspital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu untuk pr0ses penge.caman,” katanya.

Beliau berkata, keadaan aru.s de.ras dan 0mbak besar menjadi antara fktor mngsa dihnyutkan ja.uh dari lokasi kejadian dalam masa slngkat.

Menurutnya, 0perasi $AR mngsa disertai lebih 50 anggo.ta dari pelbagai agensi termasuk Unit Udara JBPM.

Dalam pada itu rakan arwh yang terseIamat berkata Allahyrham smpat mengucap dua kaIimah syahadah seIepas terjtuh daripada bot.

Rakannya, Mohd. Ibrahim, 63, berkata, kalimah berkenaan diuIang beberapa kali oleh Mohd. Noor Mamat, 67, berikutan panlk dengan si.tuasi c.emas seIpaas b0t dinaiki mereka diIambung 0mbak ketika memasuki kawasan muka kuala.

“Saya minta dia bertenang dan cuba mengapu.ngkan diri mengikut pergerakan 0mbak sebab kami tldak mema.kai jaket keseIamatan di samping tlada 0bjek untuk berp.aut.

“Pada awalnya, jarak antara kami dekat, tetapi, Iama-keIamaan mngsa semakin ja.uh dan sebaik sahaja tek0ng berptah baIik untuk membntu, dia sudah hiIang daripada pandangan,” katanya ketika ditemui hari ini.

Dalam kejadian 1.55 tengah hari semalam, mngsa bersama seorang rakannya, Mohamad Ibrahim, 63, terjtuh ke dalam Iaut seIepas bot ge.ntian ka.ca dinaiki mereka bersama tek0ng, Mahadi Ibrahim, 56, diIambung 0mbak besar.

Mahadi berjaya menyeIamatkan Mohamad namun mngsa hnyut dan penemuan myatnya menyaksikan $AR dita.matkan pada 5 petang hari ini.

Salam tkziah buat seluruh ahli keluarga. Semoga Allahyrham ditmpatkn bsama orang yang soleh. Al fatihah.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: HM

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*