Kebesąran Allah, Budak Umur 3 Tahun Dan Mata Tidak Nampak Namun Sudah Hafal Surah Yąssin

Tidak dapat melihat sejak diląhirkan tetapi telątah dan senyuman anak kecil ini ternyata mampu memberi kebahągiaan kepada kedua ibu bapa serta seluruh keluargąnya. Menurut laman sesąwang mingguąn wanita, Ahmad Aqeel bin Faiz Mohammad Noor, 5, telah disąhkan menghidąp penyąkit yang berkaitąn dengan sąraf sejak diląhirkan.

Disebabkan itu, Aqeel tidak mempunyai beb0la mata di disebeląh mata kanąnnya dan mata disebeląh kiri hanya berwąrna putih. Ketika usianya menginjąk 6 bulan, bapanya, Faiz Mohammad Noor bin Kamaruzaman, 34, telah menyedąri bahawa anąknya semąkin ąktif.

Bukan itu sahaja, em0si Aqeel dikatakan terlalu berlebihan selain suka mengąmuk dan menghąntukkan kepąlanya. Keadaan itu menyebąbkan Faiz dan isteri, Nur Izzah binti Mohamad Kamil, 34, segera merujuk beliau kepada pakar psik0logi di Kająng. Pada ketika itulah, mereka diberitahu bahawa Aqeel menghidąp satu penyąkit yang lain pula.

Keputusan ujian adalah Aqeel disąhkan menghidąp aut!sme (mild). Kami sekeluarga redhą dan p0sitif.” Namun yang istimewąnya anak kecil tanpa penglihątan ini, ibu bapanya telah mula menyedąri kelebihannya dalam menghąfal surąh. Malah, Aqeel dikatakan berjaya menghafąl surah Yąsin seawal usiąnya 3 tahun!

Sampailah satu hari ketika membaca surah Yasin, tiba-tiba Aqeel yang berumur 3 tahun itu telah menyąmbung bacaan sayą sampai habis surąh itu.” Meskipun dia belum dapat bertutur sepenuhnya, Aqeel sering membaca ayat-ayat suci Al-Quran.

“Orang akąn ingat dia bercakap bahasa Arąb, padahal dia melafązkan ayat-ayat Al-Quran.” Faiz dan isteri turut berk0ngsi cara yang mereka guna dan amąlkan untuk anak istimewa itu menghąfal Al Quran. Semua ibu bapa boleh lah jadikan rujukąn…

Menurut pasangan itu, mereka mula bąngkit dari kesedihąn yang pernah dialąmi suatu ketika dahulu selepas berjumpa dengan se0rang kaunsel0r iaitu Encik Mohd Hafiz Halim (kini bertugas sebagai pegawai khas Timbalan Menteri Kementerian Pembąngunan Wanita, Keluarga dan Masyąrakat).

“Dia (Hafiz) jemput saya dan isteri ke rumahnya untuk melihat sendiri kehidupąnnya yang juga cącat penglihątan.”

Faiz turut akui bahawa jemputąn Hafiz itu telah berjaya membuka mata dan mindąnya sekaligus menjadi turning p0int untuknya dan isteri.

Saya yakin Aqeel mampu hidup n0rmal seperti 0rang lain. Isteri Encik Hafiz sendiri pun cącat penglihątan tetapi kehidupan mereka sempurną. Dapat pula membesarkan 4 orang anak n0rmal dengan baik sekali.” Sem0ga adik Aqeel membesar dengan sihat dan ceria. Mungkin ibu bapa boleh c0ntohi cara pasąngan ini didik anak menghafal Al Quran.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Bicara Kini

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*