Alhamdullilah. KWSP Umum Tarlkh Byaran Bulan September Diawalkan

Ramai tertanya-tanya bila agaknya tarikh bayaran i-Sinar bulan September ini akan dikreditkan ke akaun bank masing-masing, dan bilakah tarikh akhir pembayaran i-Sinar?.

Ini kerana, ada antara kita yang telah menerima pembayaran terakhir i-Sinar bulan ini terutamanya bagi yang telah menerima kelulusan seawal Januari lalu (Kategori 1).

Seperti yang kita tahu, bayaran iSinar akan dibuat dalam tempoh sehingga 6 bulan. Bermakna selepas 6 bulan kita menerima duit i-Sinar, tiada lagi bayaran yang akan diterima selepas itu.

Ini bermaksud, bagi penerima yang diluluskan dalam Kategori 2, atau mungkin telah membuat pindaan, maka anda mungkin akan masih menerima bayaran dalam bulan September ini sebagai pembayaran terakhir.

Berikut adalah makluman tarikh anggaran bayaran i-Sinar KWSP bagi bulan September 2021 dan cara membuat semakan melalui i-Akaun.

Tarikh Bayaran i-Sinar Bulan September 2021

Seperti bulan-bulan sebelum ini, bayaran i-Sinar bulan September akan dibuat secara berperingkat mulai minggu pertama hari bekerja, bermula 26 Ogos 2021.

Pengkreditan amaun ke akaun bank adalah dalam masa 1-5 hari bekerja bergantung kepada bank masing-masing.

Menurut KWSP, bayaran bulanan i-Sinar biasanya ditetapkan seperti berikut

Tempoh seperti bayaran tarikh bulan pertama (maksudnya kalau dapat bayaran pertama pada 6 Mac, bayaran kedua pun sekitar 6 April, dan bulan Mei dan Jun juga pada 6 haribulan jika jatuh pada hari bekerja) ATAU m.aksimum dalam tempoh 2 minggu ATAU sebelum akhir bulan berkenaan.

Menurut pegawai KWSP juga, pemohon juga boleh membuat semakan status untuk info lanjut dan terkini tentang m.aklumat pembayaran.

Semakan Tarikh Akhir Pembayaran i-Sinar

Seperti yang dimaklumkan semasa permohonan, bayaran i-Sinar akan dibayar dalam tempoh sehingga 6 bulan.

Anda boleh membuat semakan tarikh akhir penerimaan bayaran i-Sinar pada bahagian Monthly R.ecurring End Payment Date di i-Akaun KWSP.

Bagi yang telah membuat pindaan amaun, (contohnya, sebelum ni akaun dah e.xpired sebab KWSP dah bayar habis dah jumlah yang dipohon) nanti bila buat pindaan, akaun kembali berstatus Active dan ada R.ecurring Date sampai ke tarikh akhir bayaran yang akan dibuat.

Maka, status pembayaran akhir bergantung kepada tarikh kelulusan dan pembayaran pertama anda.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Harian

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*