“Traged! Nger! Selepas..” -55 Minit Jntung Suami Berhenti, 42 Hari TerIantar Di H0spital

IBARAT diberi peluang hidup kedua, sepasang suami isteri terselamat daripada ke.malan.gan ngeri selepas baru setahun mendirikan rumah tangga.

Keja.dian enam tahun lalu itu masih berbekas dalam ingatan kedua-dua mereka apabila dimasukkan ke hos.pital selama 42 hari.

Kesannya juga dirasai sehingga kini apabila baki ‘kerangka besi’ masih berada dalam tubuh mereka yang kini meneruskan kehidupan seperti biasa.

Nur Syahirah Esmadee memberitahu, kema.lan.gan itu membabitkan sebuah kereta Perodua Perdana yang dipandu suaminya dan sebuah van ketika dalam perjalanan dari Mersing ke Kulai di Johor, pada 14 Oktober 2015.

Wanita berusia 31 tahun itu berkata, dia mengalami kece.de.raan pa.rah di muka, tangan dan paha, manakala suaminya juga pa.tah paha, selain men.ga.lami ce.dera pa.rah di tangan dan kaki.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Sepanjang 42 hari di hos.pital, kami berdua masing-masing menjalani tiga pem.beda.han. Enam hari pertama, suami ‘ditidurkan’ di ICU (unit rawatan rapi).

“Saya di wad tanya keluarga mana suami… mereka kata jangan risau, okay, ada kat tempat lain. Saya tak dapat fikir masa tu kerana belum cukup stabil,” katanya kepada mStar.

Kereta yang dinaiki Manshah dan Syira bertembung dengan sebuah van.

Suami Nur Syahirah, Muzzalman Shah Ismail Muzani berkata, dia hanya sedar pada hari ketujuh dimasukkan ke Hos.pital Sultan Ismail di Johor Bahru.

Juruterbang berusia 47 tahun itu dimaklumkan dia bertarung nya.wa di ICU apabila jan.tungnya berhenti berdegup selama 55 minit.

“Alhamdulillah, saya masih bernafas. Hari ketujuh tu baru saya berjumpa dengan isteri saya… dapat lihat wajahnya me.nangis,” katanya yang lebih mesra disapa Manshah.

Kesan kece.deraan yang dialami suami isteri ini selepas kema.lan.gan.

Nur Syahirah atau Syira berkata, kema.lan.gan itu juga memberi cabaran dan du.gaan besar di awal perkahwinan mereka yang ketika itu belum dikurniakan cahaya mata.

“Kece.de.raan te.ruk di muka menyebabkan saya kurang yakin dengan diri sendiri. Kece.de.raan te.ruk yang dia.lami suami pula boleh men.gaki.batkan dia hi.lang kerjaya sebagai juruterbang.

“Suami tak boleh kerja selama 16 bulan untuk recovery. Kami pergi menjalani fisio.terapi sama-sama setiap minggu,” katanya yang berasal dari Seremban, Negeri Sembilan.

Beremosi kerana kesan pa.rut di muka, Syira mengakui bimbang suaminya akan berubah hati.

“Saya rasa diri tak cantik. Saya sendiri cakap kat suami, I dah tak cantik, pakai kerusi roda pula tu… nanti you cari orang lain,” tambahnya.

Sewaktu membuang sebahagian ‘besi’ dalam badan, pada Oktober 2020.

Menurut Manshah, sepanjang tempoh pemulihan itu juga memainkan peranan buatnya untuk menaikkan semangat isteri.

“Sebelum kahwin, mungkin terfikir pasal rupa. Tapi bila dah kahwin, dah jadi suami, saya bersama dia sebab hati.

Setiap kesukaran harus ditempuhi bersama. Cinta dan kasih sayang bukan berdasarkan kebendaan tapi keikhlasan hati menerima antara satu sama lain

SYIRA

“Muka isteri macam mana pun, dia tetap di hati saya. Bila dah kahwin… kena terima baik dan bu.ruk pasangan tu. Tempoh 16 bulan kami pergi mana-mana bersama, tunjuk kasih sayang.

“Sebenarnya, kasih sayang kami lebih dari zaman bercinta. Alhamdulillah, saya dapat mengembalikan keyainan isteri,” katanya sambil menambah isterinya turut menjalani rawa.tan susulan berikutan kesan kece.deraan pada muka.

Manshah (dua, kanan) dan Syira (dua, kiri) dikurniakan dua cahaya mata.

Dalam pada itu, Syira yang merupakan suri rumah berkata, perkongsian kisah mereka untuk memberi inspirasi kepada pasangan berkahwin yang berdepan dengan cabaran dan du.gaan ketika pandemik.

“Kena susah dan senang sama-sama. Setiap kesukaran harus ditempuhi bersama. Cinta dan kasih sayang bukan berdasarkan kebendaan tapi keikhlasan hati menerima antara satu sama lain,” katanya sambil menambah mereka kini dikurniakan dua cahaya mata.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber:mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*