“Aku Pernah Berada Di Tempat Shuib, S@kit Tu Hanya Allah Yang Tahu”

Seluruh rakyat Malaysia amat berdukac!ta dengan pemerg!an penyanyi terkenal, Allahyarham Siti Sarah Raisuddin. Allahyarham Siti Sarah menghembuskan n@fas terakhir pada 5.13 pagi kelmarin di H0spital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) dan selamat dikebumik4n bersebelah kubvr arw4h ibunya di Tanah Perkuburan Sungai Pusu, Gombak.

Ramai yang ters3ntuh apabila melihat video-video di laman media sosial yang memperlihatkan keadaan suaminya, Shuib ketika selesai sesi perkebumi4n tersebut. Bukan itu sahaja, Shuib juga berkongsikan pengalaman menerusi sesi live di Instagramnya bagi menceritakan situasi terkini beliau semalam.

“Aku pernah berada di tempat Shuib…”

Turut dikongsikan di laman media sosial, bukan sahaja situasi sebegini berlaku pada Shuib dan Allahyarham Siti Sarah malah saudara Khairul Abdullah juga berkongsikan bahawa beliau pernah mengalami situasi yang sama seperti mereka. S3dih dan pilu apabila diberitahu isteri akan ‘ditidurkan’, ini perkongsian beliau yang mengund@ng seb4k.

Isteri aku juga ditidurkan bila dia sudah mula suk@r untuk bernafas sendiri. Bila p4ru-p4ru sudah mula dij4ngk!ti dan mesin diperlukan untuk membantu pernafas4n maka dokt0r tidurkan dia. Aku kena sign segala surat persetujuan terlebih dahulu. Yelah ditidurkan tu bunyinya lebih sedap berbanding dik0makan.

Bila koma, chances is 50-50. Entah bangun entah tidak. 3 hari aku gundah, 2 malam aku p4srah. Akulah manusia yang paling lem4h dan helpless ketika itu. Dan akhirnya isteri aku pergi men!nggalkan aku dan anak-anak. Jangan ditanya apa perasaan aku. Numb. Just numb. Shuib sekarang berada di tempat aku. Tempat yang menguji tahap keimanan dan kesabaran seorang hambaNya. Tempat yang sebolehnya aku doakan agar kalian tak perlu hadap dan rasainya.

P3rit dan sukarnya hanya Allah yang tahu. Semoga Allah mengangkat segala kesak!tan dan memberikan kesembuhan segera buat Puan Siti Sarah Raisuddin agar dapat dia segera kembali ke pangkuan suami dan anak-anaknya. Aamiin.

Update:

Innalillahiwainnailaihirojiun. Siti Sarah Binti Raissuddin telah mengh3mbuskan nafas terakhir pada jam 5.13 pagi tadi. Semoga diampunkan segala dosanya dan ditempatkan dikalangan para syuhada.

PERASAAN YANG PALING SUK@R DIGAMBARKAN

Bagaimana peras4an seorang lelaki yang kehil@ngan seorang isteri dan ibu kepada anak-anak yang masih kecil? Sukar digambarkan. Macam-macam perasaan bercampur. Bagi aku, beberapa bulan selepas kehil4ngan, peras4an yang paling banyak adalah ses4lan. Yer, meny3sal yang pelbagai. Kenapa dulu aku tak buat begitu, kenapa dulu tak buat begini.

Membesarkan anak ni suk@r rupanya, kenapa dulu aku kurang bantu isteri. Kenapa dulu aku kurang batu uruskan anak-anak? Kenapa dulu aku kurang bantu mengems rumah. Makan bersendirian ini tidak sedap rupanya. Kenapa dulu aku selalu balik lambat dan jarang makan bersama. Kenapa dulu aku kurang masakkan makanan kegemaran dia.

Tak ada orang untuk kita bercakap ini pun sangat sunyi dan mencengkam rupanya. Kenapa dulu aku kurang bercakap dengan dia. Kenapa masa aku banyak habis depan telefon ataupun tv berbanding dia. Menyayangi atau mencintai ini perlu diluahkan rupanya, tak boleh biar senyap-senyap dalam diri. Sekarang ni nak luahkan I love you, I miss you pun dah tak ada gunanya. Kasih dan sayang membuak-buak dalam dada, namun orang yang nak diucapkan telahpun tiada.

Pelbagai penyes4lan datang bertandang

Walaupun aku ni rasanya dah cukup rajin tolong dia, dah cukup ucap kata cinta pada dia, dah cukup segalanya buat untuk dia, namun bila kehil4ngan semua tu rasanya tak pernah cukup. Kalau boleh berpatah balik maka akan aku ucap kata sayang setiap masa, aku akan duduk berborak dengan dia setiap masa, akan aku take over buat kerja rumah bagi meringankan beban dia. Sayangnya, semua tu dah terlambat. Jeda.

Bagi yang masih ada pasangan, berkasih sayanglah, bantu membantulah, ringan meringankanlah tugasan pasangan kita. Paling penting hargailah dia kerana dengan menghargailah banyak benda yang kau akan buat untuk dia dan keluarga. Kau akan banyak ucapkan sayang, kau akan banyak memberi tenaga dan kau juga akan banyak bertimbang rasa. Life is short.

Isteri aku men1nggal pada umur 39 tahun. Masih terlalu awal tinggalkan aku dan anak-anak yang ketika itu berusia 4, 2 dan 7 bulan. Duduk di sebelah katil IC U dengan memegang tangan isteri yang perlahan-lahan pergi meninggalkan bukanlah satu pengalaman yang ingin dikenang. Setahun anak-anak aku ambil masa untuk faham dengan jelas tentang kem4tian ibu mereka. Anak sulung aku ambil masa 2 tahun untuk mula menang!s melepas beban rindu pada ibunya. It is tough.

Jadi, yang masih berpasangan, ciptalah momen-momen bahagia dengan keluarga kecil anda. Banyakkanlah kenangan yang bahagia berbanding yang p4hit dan dvka. Banyakkanlah masa bersama keluarga. Lep4k mamak dengan kawan bukanlah pri0riti yang utama. Rakamlah dengan kemas segala memori dalam bentuk gambar dan video. Ambillah setiap hari pun tak apa, ambillah setiap detik pun tak apa dan simpanlah sebaiknya.

Kerana di hari-hari awal kehilangan, itulah sumber yang kau ada untuk melepas rindu kepada senyum dan suara yang pernah membahagiakan hidup kau. Yang berselisih faham, duduklah dan lakarlah kembali jalan kehidupan kalian berdua. Hidup terlalu singkat untuk berg@duh dan bermas@m muka. Sempena tahun baru Hijrah ini, rapatkanlah hubungan yang telah rengg@ng, jalinkan semula kasih yang kvsut, semaikanlah kembali peras4n kasih dan cinta.

Tiada apa yang buat kau bahagia bilamana salah seorang pergi men!nggalkan dengan penuh kenangan yang manis. Tiada yang lebih bahagia apabila kotak kenangan penuh dengan yang memori yang indah. Memori yang boleh dijadikan sebagai peneman dalam menghitung hari-hari yang sangat panjang…Untuk kembali bersama. Salam Maal Hijrah dan Selamat Tahun Baru.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: OK

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*