(VIDEO) Bagi Pesak!t Beragama Islam, D0ktor Akan Pastikan Mereka Mengucap Kalimah Syahadah Dulu Sebelum Ditidurkan

KUALA LUMPUR: Seorang jurur4wat berkongsi detik seorang pes4kit C0VID-19 beragama Islam yang ‘ditidurkan’ ketika dalam r4watan di sebuah h0spital.

Detik itu dikongsi oleh Shahrin Sahbudin dalam Facebook (FB) beliau yang disertakan dua keping gambar yang kemudiannya diul4ng siar dalam FB Kementerian Kesihatan (KKM).

Dalam hantaran itu, Shahrin menunjukkan gambar bagaimana seorang pes4kit C0VID-19 ‘ditidurkan’ dalam r4watan intub4si dengan dibantu oleh mesin pern4fasan.

Beliau berkata, sebelum ‘ditidurkan’, pes4kit berkenaan diminta mengucap dua kalimah syahadah dan bercakap buat kali ter4khir melalui sid4ng video saja.

“Mungkin itulah salam ter4khir pada keluarga… dan ini adalah perjalanan terakhir seorang daripada pes4kit C0VID-19 aku. Moga ditempatkan bersama para solihin,” katanya dalam hantaran itu.

Shahrin yang bertugas di H0spital Sungai Buloh berkata, ‘pemergian’ pes4kit ditemani petugas h0spital bukan daripada ahli keluarga sendiri.

“M4ti itu pasti… daripada ‘Dia’ kita datang dan kepada ‘Dia’ juga kita kembali,” katanya.

Hantaran Shahrin yang dikongsi dalam FB KKM itu dikongsi lebih 39,000 dan menerima 150,000 tanda suka.

Sementara itu, dalam hantaran ber4singan, Shahrin turut meminta maaf kerana ada pihak s3nsitif dengan hantarannya mengenai pes4kit ‘ditidurkan’.

Beliau menjelaskan, maksud tidurkan pes4kit adalah prosedur intubasi kerana p3sakit C0VID-19 berada di peringkat akhir r4watan yang memerluk4n bantuan alat pernafas4n untuk bernaf4s.

“Kenapa perlu mengucap dua kalimah syahadah sebab pes4kit bagaik4n bert4rung ny4wa.

“Apapun kami cuba sedaya upaya untuk setiap pes4kit sihat dan kembali bersama keluarga tersayang, cuma ada masa Allah SWT lebih sayangkan pes4kit,” katanya.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: BH

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*