“Ada Bagi ‘Hint’ Sikit Apa Yang Boleh!” -Lengkap 2 D0s, PM Umum KeIonggaran Esok Atau Lusa

Pagoh: Kerajaan akan mengumumkan keIonggaran pergerakan kepada individu yang meIengkapkan dua d0s vaks1nasi C0vid-19, esok atau lusa ini, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Perdana Menteri berkata, ketika ini kerajaan dalam peringkat akhir untuk memvtuskan perincian keIonggaran berkenaan.

732,322 individu terima 2 dos vaksin setakat semalam - Dr Adham

“Esok atau lusa saya akan buat pengumuman yang ditvnggu-tvnggu ramai, membab1tkan mereka yang sudah dapat dua d0s vaks1n.

“Contoh keIonggaran dan kemudahan yang akan diberi, termasuk membab1tkan rent4s negeri atau daerah, nak jumpa ibu bapa, suami isteri terpisah atau anak, itu kita akan pvtuskan.

“Selain itu sektor sosial seperti ‘dine in’ (makan di kedai makan) nak duduk makan bersama keluarga. Maka jika diumumkan keIonggaran nanti restoran akan dibenarkan dibuka dan akan dipvtuskan sehari dua ini,” katanya.

Muhyiddin berkata demikian selepas meninjau Pusat Pemberian Vaks1n (PPV) Mobil Felda Lenga Batu 27, di sini, hari ini.

Beliau yang meIuangkan masa kira-kira setengah jam di situ turut menyampaikan sumbangan makanan basah kepada wakil masyarakat Felda M0akil yang menjalani Per1ntah K4walan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) pada 14 hingga 27 Julai lalu, di lokasi sama.

Beliau yang tiba di lokasi pertama kira-kira pukul 3 petang itu berkesempatan mengagihkan sumbangan Bakul Prihatin Negara kepada tujuh penduduk terjejas selain goIongan yang menghidapi masaIah kesihatan.

Muhyiddin beramah mesra ketika menyampaikan sumbangan kepada Asmah di kediamannya di Batu 23, Lenga, Pagoh, Johor hari ini.- Foto : NUR ALINA HASSAN

Sementara itu, seorang pesakit kenc1ng manis yang mender1ta bengk4k kaki, Asmah Abu Bakar, 71, menghargai bantuan diterima berupa barang keperluan dapur serta t0ngkat.

W4rga emas yang mengh1dap penyakit kenc1ng manis sejak lebih 20 tahun itu bersyukur kerana bantuan berkenaan dapat membantu keIangsungan hidupnya selain memudahkan dia untuk bergerak.

“Mak cik kini disara oleh seorang anak yang masih bujang, Zainal Jantan berusia 49 tahun. Sebelum ini, dia bekerja sebagai pemandu lori dengan pendapatan lebih RM2,000 sebulan, namun sejak p4ndemik, dia hanya membantu di kebun milik orang lain dan memperoleh upah sekitar RM700.

“Alhamdulillah, hari ini mak cik terima bantuan bakul prihatin termasuk t0ngkat yang dapat membantu makcik bergerak dengan lebih mudah,” katanya.

MUHYIDDIN Yassin (tengah) melawat PPV bergerak yang dikendalikan di Felda Batu 27 Lenga di Pagoh, Muar di Johor. – UTUSAN/NUR ALINA HASSAN

Terdahulu, Perdana Menteri ke Kampung Batu 23 Lenga, di sini, kira-kira jam 3 petang bagi penyampaian sumbangan bakul prihatin ke rumah penduduk yang terkesan akibat C0vid-19.

Hadir sama, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman serta Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Kepong Datuk Dr Sahruddin Jamal.

Pada 15 Julai lalu, kerajaan dilaporkan sedang mempertimbangkan untuk memberi keIonggaran pergerakan kepada individu yang melengkapkan dua d0s vaks1nasi C0vid-19.

Muhyiddin dilaporkan berkata, langkah itu bagi membolehkan kehidupan rakyat kembali seperti biasa secara berperingkat ketika kerajaan menguruskan p4ndemik itu.

Sementara itu, Muhyiddin yang juga Ahli Parlimen Pagoh dan Adun Gambir berkata, mengingatkan rakyat keIonggaran diberikan kepada mereka yang lengkap dua d0s vaks1n bukan pasport meng4baikan pr0sedur standard 0perasi (SOP) ditetapkan.

“Saya cuma nak ingatkan kita masih belum sampai nilai ambang atau imuniti keIompok.

“Walaupun ada keterbukaan dan keIonggaran akan diberi, nasihat atau peringatan sentiasa berwaspada perlu diberi kerana warga kita masih belum divaks1n 100 peratus,” katanya.

Sumber: Harian Metro, K! ONLINE, UTUSAN ONLINE

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: CU

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*