“Kau Tu Salah Skincare!” -PU Azman Tegvr Trend Gadis2 Ngaku Muka Kena Peny4kit ‘Ain

Sejak kebelakangan ini, trend mengatakan wajah yang ‘breakout’ sebagai peny4kit ain kerap kali lalu di ruangan aplikasi TikTok.

Ada sahaja para remaja khususnya remaja perempuan yang memaklumkan dirinya terkena peny4kit ain disebabkan wajah mengalami masalah kulit.

Jadi, beberapa individu telah menegur trend tersebut di aplikasi sama supaya tidak ada yang sesuka hati mengandaikan terkena penyak1t mist3ri tersebut sedangkan wajah asal memang bermasalah.

Selain daripada mereka, pendakwah dan juga peserta program Pencetus Ummah yang mesra disapa PU Azman pun ada memuat naik satu video memberi am4ran kepada anak muda supaya tidak sesuka hati meletakkan peny4kit ain sebagai punca muka ‘breakout’.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PU Azman (@puazmanofficial)

Menurutnya, peny4kit ain bukanlah satu peny4kit yang boleh dibuat main-main atau dijadikan konten untuk tatapan pengikut di media sosial.

Hal ini kerana Nabi S.A.W pernah berkata dalam hadis sahih yang peny4kit tersebut benar-benar berlaku disebabkan pandangan mata seseorang.

“Penyak1t ‘ain, adalah penyakit yang berpvnca dari pandangan mata seseorang terhadap kita dengan pandang kagum atau benci. Ia boleh membawa m4ut. Semua dengan izin Allah. Takder yang pelik.” tulisnya lagi di 

PU Azman turut menambah yang Imam Nawawi menyifatkan penyakit berkenaan sangat merb4haya dan boleh membawa m4ut.

Jadi, pendakwah itu berpesan supaya elakkan dari bergurau atau mempermainkan sesuatu penyak1t kerana ia merupakan antara sensit1viti yang perlu dijaga dalam melakukan sesuatu konten untuk tatapan umum.

Sehubungan dengan perkongsian tersebut, rata-rata bersetuju dengan pandangan pendakwah muda berkenaan dan meluat melihat mereka yang sesuka hati mengaku terkena peny4kit ain tanpa pengetahuan yang jelas.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: OMM

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*