‘Nak Tak Saya Sewakan Rumah Untuk Pakcik & Kucing-Kucing Semua…’ – Ebit Lew

Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya, itulah peribahasa yang sesuai digunakan bagi menggambarkan satu situasi di mana seorang warga emas berusia 75 tahun yang terpaksa menjadikan ‘keretanya’ sebagai tempat perlindungan.

Kisah meruntun hati ini dikongsi oleh pendakwah terkenal Ustaz Ebit Lew (UEL) menerusi satu hantaran di Instagram.

2 bulan tidur dalam kereta

Ujar Ebit, warga emas ini sudah menetap selama dua bulan di bawah jejantas berhampiran Central Market Kuala Lumpur.

Baik sangat orangnya. Jaga kucing dalam kereta. Sedih tengok keadaan pakcik ni. Tiada sesiapa dah. Katanya hidupnya jatuh ditimpa tangga. Tiba-tiba jer menangis.

Apa yang lebih meruntun hati, apabila warga emas ini menceritakan dia hidup berseorangan dan ditemani kucing-kucing yang dijaganya selama ini.

Pakcik esok dah Raya Haji. Raya dalam ni jer ke. Ada sesiapa saya boleh hubungi. Tiada ustaz. Hidup sendirian je. Nak tak saya sewakan rumah untuk pakcik dan kucing-kucing ni semua. Baik ustaz. Bila tu ustaz. Sekarang kita gerak. Saya nak pakcik hari raya haji dalam rumah selesa.

Susulan daripada itu, pendakwah terkenal ini menyewakan sebuah rumah baru buat warga emas ini dan dia tidak perlu lagi tidur di dalam kereta. Pada masa yang sama, Ebit sempat mendoakan supaya warga emas ini terus sihat dan dipermudahkan segala urusan.

Pakcik terus menangis. Kenapa menangis pakcik. Ramai juga bantu. Tak sangka boleh dapat rumah terus. Terus ajak cari peti ais, mesin basuh, dan katil. Pakcik kata takperlah ustaz. Dapat rumah pun dah cukup. Banyak sangat ni. Malu saya. Macam mana saya nak bayar semula.

Cukup doa jer pakcik. Ini berkat pakcik sayang kucing. Allah bagi rezeki. Kita bertemu. Beri sedikit duit belanja. Dan saya bawa ke elewsmart beli makanan kucing,pasir kucing, dan sedikit bekalan makanan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ebit Lew (@ebitlew)

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Oh Bulan

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*