“Gelap, Pakailah Bedak”- YB Baling Diarahkan Minta Maaf Oleh YDP Dewan Rakyat, Ungkapan Bersifat Rasis

SEHARI selepas insiden ungkapan gelap dan pakailah bedak yang dilontarkan Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim (BN-Baling), beliau diminta memohon maaf dan menarik balik ungkapan itu.

Yang DiPertua Dewan Rakyat memulakan sesi persidangan pada hari kedua dengan meminta wakil rakyat itu berbuat demikian.

“Saya telah meneliti ‘Handsard’ kejadian tersebut dan mengambil keputusan perkataan dikeluarkan ‘offens1ve’ dan ingin mengarahkan YB Baling memohon maaf serta menarik balik.

“Saya harap Baling dan semua ahli dewan tidak menggunakan kata kes4t lagi, berbaur perk4uman dan ras1s,” kata Datuk Azhar Azizan Harun.

Abdul Azeez akur dengan keputusan itu, bagaimanapun jelasnya beliau tiada sebarang niat untuk memanggil sesiapa gelap kerana beliau sendiri berwarna kulit begitu.

“Dua tahun saya duduk di situ (tempat di mana YB Batu Kawan duduk sekarang), tempat yang sama, di situ gelap dan selalu tidak mendapat perhatian.

“Maksud saya kawasan itu gelap. Saya tidak sama sekali memanggil sesiapa gelap, diri saya sendiri Allah takdirkan gelap. Bagaimanapun, saya menarik balik dan memohon maaf,” katanya.

Persidangan pada Isnin kecoh apabila Abdul Azeez dikatakan mengeluarkan kenyataan ras1s dan seks1s dengan menyebut perkataan gelap kepada Ahli Parlimen Batu Kawan, Kasthuri Patto dan menyuruh wanita itu memakai bedak.

Bagaimanapun Kasthuri tetap meminta Azhar supaya lebih tegas kerana ia kesalahan berulang yang kerap berlaku.

Sehubungan itu, Azhar memberi jaminan beliau akan memastikan insiden seumpama itu tidak berulang.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*