Tak Sempat Bayar Tebusan

KELUARGA ahli perniagaan berstatus Datuk Seri yang dicuIik sekumpulan lelaki pada 10 Jun lalu tidak sempat membayar wang tebusan yang diminta kerana ketika itu m4ngsa difahamkan sudah meninggaI dunia.

Wang tebusan yang diminta pada mulanya adalah S$50 juta (RM154 juta), tetapi dikurangkan kepada S$9 juta (RM27.7 juta) selepas tawar-menawar antara kedua-dua pihak.

Keluarga m4ngsa dikatakan bersetuju dengan jumlah terakhir ditetapkan dengan syarat dapat bercakap dengan m4ngsa.

“Suvspek pernah menurunkan jumlah wang tebusan kepada S$28 juta (RM86.2 juta) sebelum mengurangkan jumlah itu kepada S$9 juta (RM27.7 juta).

“Tiada pembayaran wang tebusan ketika itu berikutan keluarga m4ngsa gagaI untuk bercakap dengan m4ngsa yang dipercayai sudah mat1 sebelum mereka bertindak membuat laporan polis,” katanya.

Menurutnya, m4ngsa dipercayai mat1 ak1bat ses4k nafas namun punca sebenar kemat1annya hanya akan diketahui apabila bed4h s1asat penuh dilakukan di Hospital Sungai Buloh pada Khamis ini.

“Belum dapat dipastikan sama ada m4ngsa dider4 teruk penjen4yah sepanjang tempoh dia dicuIik bermula 10 Jun. Malah, ketika ditemui keadaan m4yat m4ngsa sudah mula merepuvt.

“Melalui pemerhatian unit forens1k, m4yat m4ngsa yang ditemui di belukar Batu 27, Jalan Rawang-Bestari Jaya kelmarin, sudah mat1 sejak empat hari lalu,” katanya.

Sementara itu, Harian Metro juga difahamkan suvspek utama bergelar Datuk adalah ahli politik yang pernah menjadi calon Dewan Undangan Negeri (Dun) Selangor pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

LAPORAN Metro Ahad, semalam.

Malah, suvspek pernah bertanding untuk jawatan timbalan presiden pemilihan sebuah parti politik namun menarik diri pada saat akhir.

Suvspek didakwa turut dibantu seorang peguam untuk melakukan jen4yah cuIik itu ketika m4ngsa sedang beriadah di Taman Permainan, Jalan Persiaran Perdana, Bandar Sri Damansara di sini, 10 Jun lalu.

Kumpulan suvspek dikatakan menyamar sebagai anggota polis sebelum memaksa m4ngsa masuk ke dalam sebuah kenderaan utiliti sukan (SUV) kira-kira jam 10.30 pagi hari kejadian.

M4ngsa kemudian dibawa bertemu dengan daIang utama sebelum disembunyikan di beberapa lokasi termasuk sebuah rumah teres di Taman Kosaso, Rawang.

Suvspek dipercayai melakukan pencuIikan itu kerana mahu m4ngsa yang juga kenalannya memulangkan semula wang yang dilaburkan untuk satu projek perumahan yang dikatakan tidak dilaksanakan.

DaIang utama berusia 50-an itu dit4han polis di rumahnya di ibu negara malam Jumaat lalu bagi membantu siasatan.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jen4yah Selangor, Fadzil Ahmat mengesahkan tiada pembayaran wang tebuvsan dilakukan keluarga m4ngsa terhadap kumpulan penjen4yah yang berjaya diberk4s itu.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: HMetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*