Korea Selatan Berdepan GeIombang Kedua C0VID-19, Datuk Bandar Seoul Beri Amaran!

South Korean doctor talks to a woman in a booth via intercom before the woman receives a COVID-19 test swab at a single-person testing facility outside a hospital in Seoul, South Korea on April 1, 2020. (Photo by Lee Young-ho/Sipa USA)No Use UK. No Use Germany.

Datuk Bandar Seoul, Park Won-soon memberi am4ran, ibu kota itu perlu kembali kepada langkah penjarakan sosial yang ket4t jika jumlah jangk1tan di kota itu meningkat 30 setiap tiga hari.

Sekiranya ibu kota itu gagaI mengatasi tren transmisi jangk1tan C0VID-19 semasa, jumlah kes harian dapat mencapai ‘sekitar 800 kes’ dalam satu bulan.

Pada Selasa lepas, Korea Selatan melaporkan 46 kes baharu C0VID-19, selepas pihak berkuasa kesihatan menyatakan negara itu sedang berdepan gelombang jangk1tan kedua sejak beberapa minggu lalu.

Daripada 46 kes baharu yang dilaporkan, ia menjadikan jumlah kes keseluruhan jangk1tan C0VID-19 kepada 12,484 kes, termasuk 30 adalah orang yang tiba dari luar negara.

Korea Selatan sebelum ini antara negara yang terjej4s teruvk ak1bat w4bak itu di luar China tetapi kerajaan negara itu dapat mengawal penuIaran itu menerusi program ‘kesan, uji, rawat’ yang dilakukan secara menyeluruh tanpa melakukan perintah berkurung.

Peraturan penjarakan sosial dilonggarkan setelah cuti umum pada awal Mei lalu dan negara sejak itu kembali normal.

Tetapi pada bulan lalu, terdapat sekitar 35 hingga 50 kes jangk1tan positif C0VID-19 dilaporkan sehari, kebanyakannya di kota metropolitan Seoul yang didiami kira-kira 24.5 juta penduduk.

“Kami percaya gelombang kedua sedang berlaku bermula pada Mei lalu,” kata Pengarah Pusat Pengawalan dan Penceg4han Penyak1t Korea, Jung Eun-kyeong.

Pegawai kesihatan sudah mengadakan semula beberapa langkah jarak sosial pada akhir Mei berikutan kelompok baharu di Seoul, dan kebanyakan kes yang dilaporkan dalam seminggu terakhir adalah jangk1tan domestik.

Presiden Korea Selatan, Moon Jae-in mengatakan pada Selasa bahawa dia ‘yakin’ v1rus itu ‘masih dapat dikendalikan’.

“Kita sudah lalui pada lima bulan lalu… anda dapat menceg4h jangk1tan v1rus jika mematuhi arahan kawalan penceg4han dan garis panduan ditetapkan kerajaan,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Gempak

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*