KDN Membatalkan Semua MyKad H4ram Yang Dijual Kepada Warga China

Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah membatalkan semua MyKad yang dijual kepada warganegara China dalam k3s terbaru di Pulau Pinang.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Mohd Azis Jamman berkata tindakan serupa telah diambil terhadap mana-mana k3s penjualan MyKad hram yang berjaya dik3san pihak berkuasa.

“Mana-mana pemilikan MyKad yang didapati dari JPN dengan menerusi cara slah, akan dibtalkan tanpa kompr0mi. Sesiapa yang terlibat dalam aktiviti ini mesti diknakan tlndakan brat tanpa pilih kasih.

“Kementerian telah memberikan kuasa penuh kepada P0lis Diraja Malaysia (PDRM) untuk melakukan slasatan menyelvruh sehingga pihak yang didapati bersalah dapat didkwa,” katanya.

Beliau berkata demikian sebagai jawapan kepada soalan tambahan Datuk Mohd Nizar Zakaria (BN-Parit) yang ingin tahu sama ada kerjaan telah membtalkan MyKad yang dirmpas dari wrga Chlna di Pulau Pinang baru-baru ini.

Penolong pengarah JPN Pulau Pinang sebelum ini dithan kerana disyaki terlibat dalam sindlket menjual MyKad kepada warga aslng di negeri itu.

Berikutan kejadian itu, beberapa pegawai dan penjwat awam di Pulau Pinang dan Putrajaya juga ditngkap dibawah Akt4 Keslahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) kerana disyakl terlibat dengan k3s berknaan.

Sementara itu Mohd Azis berkata, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menerima 81,133 permohonan kewrganegaraan dalam tempoh lima tahun dari 2014 hingga 30 September 2019.

Berdasarkan dari jumlah itu, 13,151 permohonan diberikan kewarganegaraan Malaysia, manakala 57,236 permohonan sedang diproses dan 10,746 permohonan ditolak,” katanya menjawab pertanyaan soal seldik Kasthuriraani Patto (PH-Batu Kawan) yang bertanyakan mengenai jumlah kewarganegaraan yang telah dimasukkan, diproses dan dilvluskan serta ditolak dari tahun 2014 hingga kini.

Dalam tempoh yang sama, katanya 264,192 pemegang kad pengenalan Pemastautin Tetap (MyPR) direkodkan JPN dengan pemegang MyPR dari Indonesia mencatatkan jumlah tertinggi 135,701 orang diikuti oleh India 10,283 dan Filipina 38,131.

Menurutnya daripada jumlah itu, seramai 166,116 pemegang MyPR adalah lelaki manakala 98,076 pemegang perempuan.

“Bagi pemegang MyPR mengikut kategori umur, 2,865 pemegang berusia antara 12 hingga 20 tahun, 162,856 (21 hingga 59 tahun) dan 98,471 (60 tahun dan ke atas),” katanya.

– Bernama

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Dedah.co

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*