“Duduk Bangl0, Kond0 Boleh La Backvp PATl..Cuba Berjiran Dengan Pvak Ni”- Artis Zahirkan Smpati Pada R0hlngya Di Sel4r.

Sejak semalam, v1ral satu sepanduk yang secara terang mengusi1r golongan Rohlngya daripada memasuki satu kampung di Masai, Johor.

Tindakan berkenaan yang dianggap keterlalvan itu kemudian mencetvskan kemrahan dalam kalangan warga maya.

Malah, beberapa golongan artis turut melahirkan kecew4 mereka dengan kewujudan sepanduvk tersebut.

Antara yang l4ntang bersuara termasuklah bekas ratu cantik Malaysia, Deborah Henry.

Menerusi satu posting di Instagram, Deborah meluahkan rasa kec3wanya apabila sikap negatlf berkenaan wujud di Malaysia.

“Ini adalah refleksi individu yang tidak mampu mencari penyelesaian.

“Ini bukan soal menuding jari tetapi msalah masyarakat yang lebih besar,” katanya.

Posting berkenaan kemudian turut menarik perhatian rakan artis lain untuk memberikan pandangan masing-masing.

 

Antaranya termasuklah Diana Danielle, Lisa Surihani, Daphne Iking dan Chef Wan.

Anda boleh lihat antara pandangan mereka di bawah.

 

 

Sementara itu menerusi laporan Free Malaysian Today (FMT) Ahli Parlmen Pasir Gudang, Hassan Karim telah mengrahkan ketua kampung tersebut menurunkan sepandvk berkenaan.

“Tanggungjawab seorang Muslim kepada seseorang manusia lain ialah memberi perlindungan ke atas manusia lain yang menglami penndasan seperti rakyat Rohlngya yang diti1ndas oleh kerajaan Myanmar,” katanya.

Rata-rata netlzan tidak bersetuju  dengan pendapat artis Malaysia

 

Kerjaan Dah Ptuskan Tidak Terima Lagi R0hlngya, Sekali NGO Cakap Jangan Mvsnahkan Hidup Mereka

Beberapa NG0 menggesa kerjaan supaya mempertimbangkan keputusan untuk tidak lagi menerima pelarlan R0hlngya ke negara ini.

NGO hak mlgran Tenaganita berkata sangat penting bagi Malaysia untuk membincangkan perkara tersebut dengan Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bngsa-Bngsa Bersatu untuk Pelarlan (UNHCR) bagi mendapatkan penyelesaian sementara.

Pengarah eksekutifnya, Glorene A Das juga meryu supaya kerjaan tidak menghantar orang R0hlngya pulang ke Myanmar atau ke kem pelarlan di Bngladesh kerana pelarlan tersebut akan sekali lagi terperngkap dalam modus operandi yang melimbatkan pemerdgangan manusia.

” Ya sekarang memang ada pihak yang menggesa untuk hantar mereka (R0hlngya) pulang, tetapi dalam keadaan pandemlk kini ia bakal menyukarkan proses tersebut.

” Jadi penting buat kerajaan untuk bekerjasama dengan UNHCR bagi mendapatkan penyelesaian sementara,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Harus bantu orang R0hlngya dari memvsnahkan mereka

Selain itu, Glorene turut mempers0alkan mengapa kerjaan Malaysia tidak mengadakan perbincangan bersama Myanmar dan mend4kwa Asean telah ‘menutup mata’ atas tlndakan zaIlm negara itu.

” Mengapa kerjaan Malaysia tidak bercakap dengan kerjaan Myanmar tentang tanggungjawab mereka terhadap orang R0hlngya dan di mana Asean?

” Asean seperti tutup mata tentang isv kekejman Myanmar terhadap R0hlngya.

” Pada masa yang mencbar kini, kita harus tetap bersatu padu dan bantu orang R0hlngya dari memvsnahkan mereka melalui tndakan kita,” katanya lagi.

 

Tak semua R0hlngya terlibat jnayah, kata lKRAM

Walaupun berita mutakhir melaporkan tlndakan keras terhadap pendatang aslng dan pelarlan tanpa d0kumen, ratusan orang R0hlngya masih terus mempertarvhkan nywa mereka untuk sampai ke perairan Malaysia.

Mengulas hal ini, Timbalan Presiden Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram) Badlishah Sham Baharin memberitahu Malaysiakini kerajaan tidak wajar untuk menolak pelarlan R0hlngya.

Jelasnya, pelarlan berkenaan kemungkinan dapat membantu dalam menaikkan ekonomi negara daripada segi sumbangan mereka dalam pekerjaan sektor bruh.

” Kalau kita lihat misalnya, mereka (pelarlan R0hlngya) jika kita masukkan dalam ekonomi negara, ada kemungkinan ekonomi melonjak dengan sumbangan dan kepkaran mereka,” katanya.

Tambah Badlishah (gambar, atas) lagi, beliau tidak menaflkan terdapat pelarian yang melakukan kegiatan jnayah, namun tidak wajar untuk menghkum kesemua pelarlan.

” Kita tak naflkan ada di antara mereka terlibat dalam kegiatan jnayah tetapi itu pun tak semua.

” Jadi tak wajar untuk kita hkum semua, tak semua yang buat benda macam itu dan yang tidak terlbat ini mungkin mereka ada peluang untuk bantu kerjaan,” katanya lagi.

Sumber musangviral

Via lubuk maklumat

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Dedah.co

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*