Amyza Gagal Jawab S4man Zarina Anjoulie

PELAKON dan model Zarina Anjoulie Mohamad Fahizul memfailkan permohonan, supaya Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur memasukkan penghakiman terhadap rakan seperjuangannya Amyza Aznan, yang sehingga kini g4gal menjawab s4man f1tnah bagi menuntut ganti rug1 berjumlah RM3 juta.

S4man itu adalah berhubung kenyataan Amyza atau nama sebenarnya Azizah @ Amyza Aznan, 46, yang didakwa menggunakan kata-kata kes4t, memf1tnah, dan mem4lukan Zarina Anjoulie, apabila beliau (Zarina Anjoulie) menyelar perbuatan artis tempatan, memohon Bantuan Prihatin Nasional (BPN) oleh kerajaan berikutan 4abak C0VID-19.

Peguam Nurul Hafidzah Hassan yang mewakili Zarina Anjoulie berkata, anak guamnya memfailkan permohonan itu pada 3 Jun lepas, berikutan Amyza g4gal memasukkan kehadiran sejak s4man berkenaan difailkan pada 23 April lepas.

“S4man itu telah diserahkan kepada Amyza pada 24 April lepas, dan ia turut diserahkan sekali lagi kepadanya melalui pos pada 28 April. Sehingga kini, Amyza tidak memasukkan kehadiran, bagi menjawab s4man dan ini menyebabkan proses tuntutan s4man itu tertangguh,” katanya ketika dihubungi pemberita selepas pengurusan kes secara e-review, di hadapan Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Farah Shuhada Ramli, hari ini.

Peguam itu berkata, mahkamah menetapkan 25 Jun ini untuk pendengaran dan keputusan permohonan itu di hadapan Hakim Datuk Azimah Omar.

Dalam s4man difailkan pada 23 April lepas, Zarina Anjoulie, 34, selaku plaintif, mendakwa selepas pengumuman kerajaan berhubung BPN kepada rakyat dalam golongan B40 dan M40 yang berpendapatan sebulan RM8,000 ke bawah, sebahagian daripada golongan artis tempatan turut menyuarakanpendapat mereka, dan menyatakan bahawa pihak kerajaan perlu memberikan satu ‘bantuan khusus’ bagi mereka atau penggiat seni negara.

Zarina Anjoulie yang juga seorang usahawan mendakwa, beliau telah memuat naik video di laman sosial Instagramnya pada 28 Mac lalu, yang secara umum menyatakan bahawa ‘bantuan khusus’ itu adalah tidak perlu dan hanya golongan artis yang layak, boleh memohon BPN seperti rakyat lain.

Mengikut penyataan tuntutan itu, plaintif turut menyuarakan pendapat bahawa golongan artis yang berkemampuan seharusnya sedar, mereka adalah golongan yang sepatutnya mempunyai wang simpanan mencukupi, untuk menyara diri mereka sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), disebabkan kr1sis C0vid-19, malah berpeluang untuk turut sama membantu rakyat yang terjej4s, oleh kr1sis tersebut.

Dakwanya, pada 29 Mac lepas satu kumpulan dikenali sebagai ‘BANTUAN C0VID-SENI 2020’ ditubuhkan menggunakan aplikasi pesanan ringkas Telegram, bagi membincangkan mengenai bantuan C0vid-19 kepada artis tempatan, dan kumpulan itu mempunyai sekurang-kurangnya 819 ahli terdiri daripada penggiat seni termasuk Amyza.

Plaintif mendakwa melalui kumpulan itu, Amyza mengeluarkan kenyataan f1tnah terhadapnya, menyebabkan ramai ahli kumpulan berkenaan turut dipengaruhi oleh fitnah itu, selain mendakwa defendan juga telah mengeluarkan kenyataan memf1tnah di Instagram miliknya untuk paparan umum, yang dimuat naik April lalu.

Dakwanya, kenyataan-kenyataan f1tnah itu antara lain membawa maksud bahawa, plaintif seorang yang berperangai buruvk, t1dak bertanggungjawab, dan sering menabur f1tnah terhadap artis-artis lain, dan ak1bat kenyataan itu, beliau mengalami kemuruvngan kerana dimalukan dan reputasinya turut terc4lar.

Oleh itu, plaintif menuntut ganti rug1 am atas keh1langan reputasi berjumlah RM3 juta, ganti rug1 teladan, faedah, permohonan maaf daripada defendan, dan defendan juga dihalang daripada mengeluarkan sebarang bentuk kenyataan memf1tnah, mem4lukan, atau menjatuhkan reputas1 plaintif, pada masa akan datang, kos serta relief lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: HMetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*