Tek0ng, Pelarian Rohingya Mat1 Kutu Di Laut

KUALA LUMPUR – Tek0ng yang membawa seramai 269 pelarian Rohingya melalui perairan negara, Isnin lalu, menghadapi jalan buntu selepas sind1ket yang sepatutnya menguruskan kemasukan mereka secara h4ram sudah diberkas dari awal.

Pengarah Jabatan Siasatan Jen4yah Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed berkata, tindakan pihaknya memberk4s rangkaian sind1ket itu di sekitar Kedah, maka tek0ng dan pelar1an di dalam bot berkenaan tidak mempunyai hala tuju serta terk4ndas di laut.

“Kita mengambil langkah drastik dengan memberi penumpuan kepada t4ngkapan jaringan mereka seperti ketua sind1ket, tek0ng laut dan tekong darat, ejen, pengendali rumah transit dan pengangkut mereka terlebih dahulu,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, di sini, hari ini.

Huzir berkata, kesan daripada tindakan itu, pihaknya percaya banyak lagi migran atau pendatang asing tanpa izin yang cuba memasuki negara secara h4ram.

“Mereka dipercayai masih terk4ndas di negara asal dan ada juga dikesan di lautan,” katanya.

Mengulas Op koronav1rus (C0vid-19) Benteng, di Kedah, Huzir memaklumkan seramai 70 ahli sind1ket penyeluduvpan migran termasuk 14 perempuan yang bertindak sebagai ejen kemasukan migran etnik Rohingya ke Malaysia dit4ngkap sepanjang operasi ini dijalankan.

“Operasi ini membabitkan kesemua elemen polis dengan kerjasama daripada masyarakat dan akan dipertingkatkan lagi dari masa ke masa di samping bersedia untuk berkongsi maklumat dan agensi-agensi penguat kuasa di bawah ‘National Joint Task Force’,” katanya.

Huzir menambah, pihaknya amat mengalu-alukan kerjasama daripada masyarakat yang mempunyai maklumat mengenai kes berkenaan.

“Orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat boleh menghubungi Bahagian D3, (Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeluduvpan Migran) JSJ, Bukit Aman melalui talian hotline 03-26101510 atau mana-mana balai polis berdekatan,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Sinar Harian

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*