Tiada Bukti Duit RM42 Juta Pindah Ke Akaun Peribadi Najib, Kes Digvgurkan

MALAYSIA: Nampaknya sekali lagi, hujah penggulungan akhir kes pembelaan SRC International SDN BHD memihak kepada Datuk Seri Najib Razak. Ini selepas pasukan pembelaan melemp4rkan persoalan mengapa tiada buktl penyelewengan dilakukan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perkara ini membuatkan pihak pend4kwaan tidak dapat membuktikan bekas Perdna Mnteri itu adalah dalang dalam melakukan transaksi dana sebanyak RM42 juta milik SRC International ke dalam akaun peribadinya sehingga kini.

Untuk pengetahuan, duit sebanyak RM42 juta telah didkwa dimasukkan ke dalam akaun peribadi bkas Perdna Mnteri diantara Disember 2014 dan Februari 2015.

Menurut pegvam beIa dan juga Ketua pembeIaan Datuk Seri Najib Razak, Tan Sri Muhammad SHafee Abdullah berkata, SRC International dan Ambank yang mengendali akaun perlbadi hanya membiarkan ia tidak terurus sehingga ada pihak yang mengambil kesempatan.

TS Shafee Abdullah turut meneg4skan bahawa Datuk Seri Najib Razak itu tidak lebih daripada hanya menjadi m4ngsa konsplrasi pihak yang telah dipercayainya.

Selain itu, pihak pend4kwaan juga sehingga ke hari ini tidak dapat menyelesaikan keterangan bekas Pengarah SRC, Datuk Suboh Md Yassin yang tandatangannya untuk urusan perbankan sebenarnya adalah paIsu.

Bukan itu sahaja, pihak pend4kwaan juga dikatakan gagal memberikan hujah bagi tandatangan bekas KEtua Eksekutif SRC International, Nik Faisal Kamil dalam surat ar4han perbankan bagi urusan niaga yang juga berkemungklnan paIsu.

Selain itu, pihak pembeIaan juga telah mempertlkaikan mengapakah bank dapat menerima cek dengan membenarkan transaksi walaupun hanya diberikan tandatangan berbentuk soft copy yang sepatutnya tidak boleh mengikut peraturan bank.

 

“Ini semua merupakan contoh yang dapat saya kemukakan kepada mahk4mah bagaimana SRC mahupun urusan dengan bank begitu tidak terurus – Kata pihak pembelaan.

Ketua Pembelaan turut mengatakan transaksi yang dilakukan itu tidak sah dan salah kerana tidak dipersetujui sebagaimana yang telah dimuktamadkan dalam k0ntrak antara bank dan pelanggannya.

Tambah Shafee lagi, apa yang dinyatakan oleh Nik Faisal dalam rakaman di Suruhanjaya Penceg4han Rasvah Malaysia (SPRM) juga menjelaskan bahawa dirinya tidak mengetahui tentang transaksl sebanyak RM42 juta itu.

Jadi persoalannya sekarang siapakah yang telah melakukan transaksl tersebut. – S0al ketua pembeIaan.

Untuk maklumat semua, sebelum ini Najib Razak berdepan dengan 7 pertvduhan berkaitan dengan dana Rm42 juta SRC International yang telah dimasukkan ke dalam akaun peribadlnya pada Disember 2014 dan Februari 2015.

Bekas Perdana Mnteri itu ditudvh telah pec4h amanah dengan 3 pertvduhan pengubahan wang h4ram dan satu pertuduvhan salah guna kuasa – MG

Sumber: Mysumber

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*