Saringan Lebih Wajar Dari Larang Warga Asing

PETALING JAYA: Seorang aktivis Islam menggesa kerajaan mempertimbangkan sar1ngan kesihatan yang ketat di masjid daripada mel4rang warga asing bersolat di situ.

Pengasas dan pengarah Islamic Renaissance Front, Dr Ahmad Farouk Musa berkata l4rangan itu seakan-akan xenofob1a.

“Walaupun saya faham arahan itu tujuannya untuk melindungi orang Islam tempatan memandangkan kes terbaru kebanyakannya dalam kalangan warga as1ng, cara lebih wajar untuk selesaikan isu itu adalah dengan menggunakan protokol standard yang ada dalam sar1ngan,” kata Farouk, seorang pakar bed4h kardiotoraks.

Beliau berkata protokol seperti pemeriksaaan suhu badan di pintu masuk dan mengimbas kod bar seperti yang diamalkan di kedai boleh dilaksanakan di masjid.

Dr Ahmad Farouk Musa.

“Bukankah itu akan dilihat sebagai agama yang sifatnya lebih sama rata dan tidak mengamalkan sebarang bentuk d1skriminasi?” katanya.

“Islam tidak patut dilihat sebagai agama yang membenarkan sebarang bentuk d1skriminasi dan prejud1s.”

Kerajaan berkata larangan ke atas warga asing itu kerana bilangan kes C0vid-19 yang tinggi dalam kalangan warga asing baru-baru ini, serta memberikan keutamaan kepada rakyat kerana kawalan ke atas bilangan jemaah dan ruang masjid.

“Pendatang tidak patut dipersalahkan atas pandem1k itu kerana kita perlu faham layanan kita terhadap mereka menyebabkan mereka terdedah kepada jangk1tan,” kata Farouk.

“Adakah kita sudah lupa masyarakat Islam pertama dalam sejarah Islam sebenarnya pendatang dari Mekah?”

Presiden Persatuan Perubatan Malaysia, Dr N Ganabaskaran berkata langkah bagi menghalang penul4ran v1rus memerlukan penjarakkan sosial, pemakaian topeng, dan mengamalkan kebersihan diri.

Ruang juga harus dipertimbangkan. “Kawasan yang tertutup boleh meningkatkan jangk1tan walaupun dengan penjarakkan sosial. Harus elak keses4kan sepanjang masa,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber : FMT News

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*