9 Kes Positif Terbaru di Maran, Penduduk Mula Tertanya2 Mana Datang Kluster Baru Ini

”Mana lah dorang ni dapat v1rus tu. takkan lah tiba-tiba ada.. semua orang tengah pkp ni..dah naik buntu kepala otak”

”Kluster baru ni dia orang dapat dari mana..masa PKP kan tiada rentas negeri.. macam tiba-tiba je, dia orang kan jauh dari depo imigresen kat kl..pasar borong pun jauh.”

Itu antara segelintir komen penduduk setempat susulan terdapat sembilan kes positif C0VlD-I9 membabitkan dua kluster di Maran, hari ini.

Bagaimanapun penduduk di Wilayah Jengka diminta supaya tidak panik dengan penul4ran berita terbabit kerana pihak berkuasa telah mengambil langkah-langkar perlu.

Pegawai Daerah Maran, Shahrudin Jali berkata, pihaknya mengesan dua kluster baharu berkenaan apabila dua 2 kes positif dikesan di Kluster Tapak Pembinaan iSPAT dan tujuh Kes positif dari Kluster Kilang Papan Primado.

Beliau berkata, pihak berkuasa bertindak pantas dan proaktif apabila menyar1ng 1,221 individu di Maran bagi mengasingkan individu disahkan positif serta kontak dikenalpasti bagi mengekang penul4ran w4bak C0VlD-I9.

”Dua kluster C0VlD-I9 terbaharu ini mendapat rawatan intensif di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan manakala seramai 117 orang yang ada kontak dikuarant1n di Bukit Tinggi, Bentong.

” Manakala, bagi pekerja kilang papan warganegara tempatan di kawasan industri Jengka dan pasar raya di Kuala Krau diarah menjalani kuarant1n di rumah masing- masing,” katanya kepada media selepas membuat lawatan ke Kilang Papan Primado, hari ini.

Dalam pada itu, beliau menafikan lelaki Bangladesh yang positif C0VlD-I9, bekerja di Pasar Raya BS Mart Jengka seperti yang tul4r dalam media sosial.

Justeru beliau meminta orang ramai tidak terus menyebar maklumat p4lsu itu sehingga menimbulkan kem4rahan netizen kerana pasar raya berkenaan masih beroperasi.

” Pihak Pejabat Kesihatan Daerah Maran menyar1ng 54 pekerja BS Mart Jengka dan semuanya disahkan negatif C0VlD-I9.

” Lelaki Bangladesh yang menyewa di Rantau Perintis berkenaan adalah penanam sayur yang tinggal bersama dengan kluster kilang papan di Jengka,” katanya.

Foto: Harian Metro

Shahrudin berkata, sebagai langkah keselamatan pihak kerajaan melaksanakan Pergerakan Kawalan Keselamatan Lokaliti (PKKL) di kawasan Rantau Perintis sahaja.

Katanya, berikutan kes terbaharu itu, pergerakan keluar masuk ke Bandar Tun Abdul Razak Jengka dihadkan bagi mengekang sebarang kemungkinan kitaran v1rus C0VlD-I9 kepada individu lain.

Sementara itu Pusat Kawalan Operasi Bencana (PKOB) Daerah Maran menafikan kawasan Bandar Tun Abdul Razak Jengka dikenakan ‘ lockdown’ dan Perintah Kawalan Pergerakan Diperket4t (PKPD) berikutan sembilan kes aktif positif.

Dalam pada itu, Kementerian Kesihatan memaklumkan hari ini sebanyak 25 kes sudah sembuh dari C0vid-19 dan menjadikan jumlah kumulatif sebanyak 6,635 kes yang sudah dibenarkan pulang setakat ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, bagi kes baru pula sebanyak 37 kes dilaporkan sehingga jam 12 tengah hari tadi.

Katanya, daripada jumlah kes baharu itu sebanyak lapan kes import dikesan iaitu mendapat jangkitan dari luar negara.

Daripada 29 kes penul4ran di dalam negara, 19 kes adalah bukan warganegara dan 10 kes dari penul4ran tempatan.

“Dengan pertambahan kes baharu itu, ia menjadikan jumlah kumulatif kes sebanyak 8,304 kes dengan kebolehjangk1tan sebanyak 1,552 kes.

Mengikut maklumat terkini Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Kr1sis Kebangsaan (CPRC), terdapat satu pertambahan kes kemat1an berkaitan C0vid-19 menjadikan jumlah kumulatif sebanyak 117 kes.

Kredit foto : Pahang Story

Sumber: Harian Metro

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*