Isu Melibatkan Ebit Liew Dan Firdaus Wong, Ini Pendirian GENG USTAZ Buat Ramai Setuju

KENYATAAN MEDIA

PERTUBUHAN PENDOKONG DAN PENCINTA ULAMA (GENG USTAZ ) :

*Isu Melibatkan Dua Pendakwah Iaitu Ybrs. Saudara Ebit Liew Dan Ybrs. Bro Firdaus Wong Di Media Sosial*

1. Susulan Isu yang tersebarkan di media sosial melibatkan para asatizah berkaitan iaitu Ybrs. Sdr. Ebit Liew dan Ybrs Bro Firdaus Wong yang sedang berlegar di seluruh negara.

Kami sebagai sebuah Pertubuhan Pendokong dan Pencinta ulama, iaitu Geng Ustaz sebuah NGO yang cintakan ulama dan para asatizah berpendirian seperti berikut:

– Kami amat berharap kedua pihak agar bertenang dan tidak menyebarkan perkara yang mengaibkan diantara yang terlibat kerana ianya menjejaskan nama baik seorang pendakwah.

Berdasarkan Hadis daripada Rasulallah SAW bersabda :

حديث أنس  قال: قال رسول الله ﷺ: انصر أخاك ظالمًا أو مظلومًا، فقال رجل: يا رسول الله، أنصره إذا كان مظلومًا، أفرأيت إذا كان ظالمًا كيف أنصره؟ قال: تحجزه أو تمنعه من الظلم فإن ذلك نصره[1]، رواه البخاري.

Maksudnya :

“’Bantulah saudara kamu yang zalim dan dizalimi, lalu menjawab seorang sahabat, ya Rasulullah menolongnya ketika mana ia dizalimi dan apa pandangan kamu ketika mana ketika ia sedang melakukan

kezaliman? Bagaimana untuk menolongnya? Lalu Rasullah menjawab, menahannya atau kamu menyekatnya daripada berterusan melakukan kezaliman dan dengan cara itulah kamu membantunya.

– Memohon kedua pihak agar tidak menyalahkan mana mana pihak. Segala bukti yang ada hendaklah diserahkan kepada pihak yang berkuasa bagi memudahkan pihak berkenaan menjalankan siasatan keatas semua laporan yang telah dibuat.

Biarlah undang – undang yang menentukan siapa yang bersalah dan jangan mudah kita menghukum mengikut sesama kita.

– Jagalah adab dan akhlak kita sebagai pendakwah dalam mencari penyelesaian.

Sekian, Terima Kasih

Setiausaha Agong

Pertubuhan Pendokong Dan pencinta Ulama ( Geng ustaz )

23 September 2021

Polis siasat penyeb4r video, mesej luc4h pendakwah

Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesahkan telah membuka satu kertas siasatan terhadap penyeb4r video dan mesej luc4h tular di aplikasi Telegram, yang dikaitkan dengan seorang pendakwah terkenal.

Pengarah Jabatan Sias4tan Jenay4h Bukit Aman Datuk Seri Abd Jalil Hassan berkata sias4tan dijalankan di bawah Seksyen 504 Kanun Keseks4an (dengan sengaja mengaibkan dengan niat hendak membangkitkan pec4h keamanan) dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1988 (penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian).

“PDRM menasihatkan orang ramai agar menjadi pengguna media sosial yang bijak, berhemah dan tidak menggunakan platform terbabit sehingga boleh mendatangkan kegentaran awam serta menggug4t keharmonian negara.

“Tindakan tegas tanpa kompromi bakal diambil terhadap mana-mana individu yang sengaja menggug4t ketenteraman serta keselamatan awam,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Semalam, tular tiga buah video di aplikasi Telegram memaparkan wajah mirip pendakwah berkenaan bersama beberapa tangkap layar yang memaparkan perbualan.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Bernama

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*