Bay! Lapan Bulan Shahrol Shiro Bakal Jalani Pembed@han SeIamatkan Buah P!nggang Kiri – “Dia Lahir Dengan Satu Buah P!nggang”

PERKEMBANGAN mas4lah buah p1nggang anak kepada pelawak Shahrol Shiro iaitu Ismail Rifqi semakin memb1mbangkan selepas doktor memberitahu organ berkenaan kini semakin membengk4k dan 80 peratus salvrannya telah tersvmbat.

Isteri Shahrol, Nor Farhanah Syamimi berkata, anak kedua yang berusia lapan bulan itu perlu menjalani pembed4han secepat mungkin bagi mengelakkan keadaan menjadi lebih tervk.

“Rabu lepas kami bawa Ismail untuk menjalani ujian Mag3 di Sunway Medical Centre bagi mengetahui lebih lanjut keadaan buah p1nggang dia. Doktor beritahu buah p1nggang kanan Ismail tiada, maksudnya dia lahir dengan hanya satu buah p1nggang sahaja di sebelah kiri.

“Kami memang tidak tahu sebab masa saya ham1l, tak terfikir untuk buat detail scan. Saya juga tidak mengalami sebarang mas4lah kesihatan atau alahan ketika itu. Setiap kali hadir ke pemeriksaan bulanan, doktor cakap saya dan anak okay.

“Doktor sarankan pembed4han perlu dilakukan segera sebab 80 peratus saluran buah p1nggang ke pvndi kenci1ng tersvmbat dan menyebabkan buah p1ggangnya bengk4k,” katanya kepada mStar.

Nor Farhanah berkata, Shahrol nampak tenang namun sering memikirkan keadaan Ismail.

Kata Nor Farhanah, walaupun diberi tempoh masa sebulan, namun dia dan Shahrol enggan berlengah memandangkan Ismail hanya bergantung kepada satu buah p1nggang sahaja.

“K0s yang dianggarkan antara RM30,000 hingga RM40,000 bergantung kepada keadaan Ismail selepas pembed4han. InsyaAllah, dalam seminggu dua ini kami usahakan untuk pembed4han.

“Tapi doktor pun ada bagi tahu selepas pembed4an ini kemungkinan salvran tersvmbat itu akan bervlang tapi sejauh mana tahap ser1usnya kita tidak tahu. Ada tahap yang boleh dir4wat dengan makan ub4t sahaja.

“Walaupun kami diberitahu pembed4han ini ber4t untuk Ismail namun demi kebaikan dia dan kami amat mengharap semuanya dipermudahkan,” katanya.

K0s yang dianggarkan antara RM30,000 hingga RM40,000 bergantung kepada keadaan Ismail selepas pembed4han.

NOR FARHANAH

ISTERI SHAHROL SHIRO

Biarpun masih sedih dan terkejvt dengan keadaan kesihatan Ismail, namun dia bersyukur kerana dapat mengesan awal mas4lah yang dialami anaknya itu.

“Alhamdulillah, sekurang-kurangnya kami dapat tahu awal dan kami boleh beri raw4tan dengan pembed4han ini tidak sampai ke tahap dial1sis.

“Masa awal-awal dapat tahu perkara ini, saya dan suami memang rasa Ismail dalam keadaan yang tervk sehinggalah Rabu lepas apabila doktor menjelaskan keadaan sebenar, kami sedikit lega kerana buah pinggang kirinya masih boleh berfungsi dengan baik jika ia dijaga dengan rapi,” katanya.

Shahrol dan Anna berkahwin pada 8 Mac 2016. Selain Ismail, pasangan ini dikurniakan anak sulung bernama Iskandar Rizqi berusia empat tahun.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*