‘Perginya Seperti Seorang Syahid Dan Dijemput Seperti Seorang Syuhada’ Rakan Berkongsi Amalan Yang Pernah Dilakukan Arwh. Allahuakbar

‘Perginya Seperti Seorang Syahid Dan Dijemput Seperti Seorang Syuhada’ Rakan Berkongsi Amalan Yang Pernah Dilakukan Arwh. Allahuakbar

Setiap orang yang beragama Islam pastinya mengimpikan untuk men!nggal dunia dalam keadaan husnul khotimah. Manusia yang menemui ajalnya ketika sedang melakukan solat, meninggal ketika berada di majlis ilmu, sempat mengucapkan dua kalimah syahadah adalah antara contoh-contoh kematian yang dicembvrui oleh mereka yang masih hidup.

Begitulah juga kisah yang dikongsikan oleh seorang pengguna Facebook, Ustaz Zamri tentang kem4tian rakannya yang sangat dicembvrui apabila arwah dikatakan meninggl dunia seperti seorang syuhada’ beberapa ketika dahulu.

Dijemput seperti syuhada’

Perginya seperti seorang syahid…

Hari ini saya diberi kesempatan untuk menziarahi keluarga Almarhum Hamidi Muhram yang sempat seketika bersama saya di Jordan dalam Program Umrah 3 Masjid. Saya mendapat keizinan dari keluarganya untuk memaparkan beberapa gambar-gambar Allahyarham sebagai satu ibrah yang hebat yang boleh dikongsikan kebaikannya di dunia ini.

Saya sempat bersama Allahyarham ketika di h0spital, ketika beliau n4zak seterusnya menghembuskan nafasnya yang terakhir. Allahuakbar.

Pada pemerhatian saya, Allahyarham telah dijemput seakan-akan seperti seorang syuhada’. Lihat sahaja pada jari telunjuknya yang tegak yang hanya boleh dilihat pada mereka yang syahid sahaja. Dan wajahnya seakan-akan gembira dan senyum kepada jemputan ini. Allah saya sangat menc3mburui kem4tian ini. Ini juga tanda benarnya Allah mengampunkan d0sa-d0sa mereka yang melakukan umrah. Allah.

Banyak lakukan amalan

Rupanya amalannya di dunia begitu hebat tanpa perlu dik3coh-k3coh. Hanya Allah dan makhluk di langit sahaja mengetahuinya. Beliau antara mereka yang berusaha menyiapkan surau yang baru dibina di taman kediamannya di Taman Kanching Tun Teja.

Beliau juga menguruskan pen!nggalan harta keluarga tanpa mengambil bahagian dari hasilnya. Diser@hkan kepada adik-beradik lain yang memerlukan. Sangat dermawan orangnya. Sempat mengeluarkan sikit kewangan untuk bantuan Syria kepada Mursyid Mantop Travel yang bertugas.

Rupanya inilah antara amalan-amalan di dunianya yang dilakukan dalam banyak yang tidak diketahui oleh kita. Allah anugerahkan dengan kem4tian yang sangat dic3mburui oleh sekalian mahkluk di dunia ini.

Kenapa men4ngis?

Saya difahamkan oleh keluarga Allahyarham yang tiba di Jordan melihat peng3bumian Allahyarham bahawa ramai Arab-arab di sana mem4rahi mereka bila mereka men4ngis. Mereka kata kepada Allahyarham adalah syahid, kenapa kamu perlu men4ngis.

Pergilah dikau dengan aman di sana sahabatku. Kami juga bakal menyusul kemudian ke sana juga. Moga kita bersama di syurga nanti.

Moga keluarga Allahyarham terus jadi penerus amalan yang hebat yang tidak terpvtus dari status kem4tian ini iaitu doa anak-anak yang soleh.

Benarnya wahai sahabatku, dikau telah mengotakan janji Rasulullah SAW bahawa ‘Janganlah kamu bersusah p@yah untuk melakukan satu-satu pemusafiran kecuali ke tiga masjid, Masjidil Haram, Masjid Rasulillah SAW dan Masjidil Aqsa’. Dikau disaksikan oleh Allah dan malaikatnya serta orang-orang beriman.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Facebook Ustaz Zamri

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*