PlLU, G̷adis M̷en̷ingg̷al D̷uni̷ia Ketika Sedang Mengaji Al-Quran

DUA abangnya dij3mput Ilahi ketika bers0lat berapa tahun lalu, dan Khamis lalu, Aisyah Bahar, g4dis cantik serta piintar menghembvskan n4fas ter4khirnya ketika membaca al-Quran di pangkuan bapanya pada usia baru 22 tahun.

Selepas selesai s0lat subuh berjem4ah di masjid di kampungnya di di Kabupaten Bone dekat Makasar, Sulawesi Selatan, Aisyah membaca al-Quran, meminta bapanya membetulkan jika s4lah.

Ketika membaca surah Al-Mutaffifin, dia memelvk bapa, meminta diajarkan dua kaliimah syahadah.

“Tiba-tiba ia memelvk saya, minta dip4ndu membaca syahadah. Selepas itu dia meningg4l duniia,” kata bapanya Andi Bahar Jufri menceritakan detlk anak kelimanya itu menlnggal duniaa 4 Januari lalu.

Menurut lap0ran p0rtal Liputan6, Aisyah Bahar, g4dis cantik dan rajin melakukan ibadat adalah lulusan Universiti Hasanuddin dan bakal memulakan pekerjaan dengan pasukan m4kmal penternakan di universiti berkenaan.

Menurut bapanya, pada malam menjelang kem4tiannya, Asiyah yang dipanggil Ica, bangun menunaikan s0lat malam dan bersahur kerana akan berpuasa sunat kees0kannya.

“Itu rutin biasa Ica, berpuasa Isnin dan Khamis. Ketika itu kami lihat keadaannya baik saja, tiada yang janggal,” katanya hari ini.

Ica, lulusan terbaik Fakulti Ternakan itu kemudian ke masjid untuk s0lat subuh berjemaah dan selepas itu meminta bapanya menemaninya membaca al-Quran, membetulkan bacaannya jika salahh.

“Tidak pernah dia meminta ditemanii seperti itu,” kata bapanya.

Menurut Andi Bahar, sebelum ini Ica meng4du seriing s4kit kepala namun pemeriksaan d0ktor tidak menemukan seb4rang masalah.

Aisyah dikebvmikan di t4nah perkub0ran Lemb4ga D4kwah Islam Indonesia (LDII) Moncongloe, Maros, Sulawesi Selatan, tidak jauh dari rumah keluarganya.

Menurut Andi Bahar yang mempunyai lapan anak, dua abang Aisyah, Andi Ibrahim dan Andi Astri, yang terlebih dahulu dij3mput Ilahi juga menlnggal dunia ketika bers0lat, beberapa tahun lalu.

Menurutnya, Andi Ibrahim yang hafaz al-Quran, menlnggal duniaa dalam kead4an suujud ketika bers0lat sunat Tasbih pada Ramadan 2009.

Anak keduanya, Andi Astri, menlnggal duniaa selepas selesai membaca tahiyat akhiir ketika sedang bers0lat malam di P0ndok Gede, Jakarta, pada 2011.

Andi Bahar berkata, dia reda menerima ketentuan Allah dan amatt bah4gia kerana anak-anaknya menlnggal duniaa ketika sedang berib4dat kepada Tuhan.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Santai

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*