Bagaikan ‘Direbus’ Hidup-hidup, Rakaman Ikan ‘Terluka’ Dipercayai Akibat Suhu Air Tinggi

Cuaca panas yang melanda pada waktu ini bukanlah hanya terkesan kepada manusia, namun turut menjejaskan makhluk lain termasuklah hidupan laut. Seperti yang dilaporkan oleh The Guardian, ikan Salmon di Sungai Columbia juga terdedah kepada suhu air yang tidak dapat dinyalakan yang menyebabkan mereka  ‘tercedera’ akibat luka merah akibat gelombang panas yang meletus d barat laut Pasifik, menurut sebuah kumpulan pemuliharaan yang telah mendokumentasikan perkara tersebut.

Dalam sebuah video yang dikeluarkan oleh Columbia Riverkeeper, kelihatan sekumpulan ikan salmon berenang di dalam air dengan dilitupi kecederaan seakan kulit mengelupas yang dikatakan akibat tekanan dan kepanasan, tulis The Guardian.

Gambar: Conrad Gowell/ The Guardian

Salmon telah melakukan perjalanan ke hulu di Sungai Columbia dari lautan, untuk kembali ke wilayah kelahiran mereka, ketika mereka tiba-tiba menukar arah, jelas Brett VandenHeuvel, pengarah eksekutif Columbia Riverkeeper. Kumpulan itu merakam video berikutan gelombang panas pada hari ketika suhu air mencecah 70F (21C), iaitu suhu yang mematikan bagi ikan ini jika mereka terdedah kepadanya dalam jangka masa yang lama. Situasi ini seakan boleh digambarkan bahawa ikan-ikan ini bagaikan sedang ‘direbus’ di dalam habitatnya sendiri dipercayai akibat gelombang panas.

Dia juga cuba membandingkan keadaan ini dengan seseorang yang cuba melakukan marathon dalam suhu lebih dari 100F(38c).

Perbezaannya adalah ini bukan rekreasi untuk salmon, mereka tidak ada pilihan. Mereka berjaya atau mati.

Selain itu, salmon juga yang dipaparkan dalam video di bawah juga tidak dapat bertelur di anak sungai, dan dijangka mati akibat penyakit dan tekanan panas. Adegan ini merupakan satu lagi contoh korban tragis dari gelombang panas baru-baru ini.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: SK

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*