Diiringi P0lis, Suasana PiIv ‘Temani’ Deretan Van Diperc4yai Bawa Jnazah Pes4kit C0vid-19 Ke Tan4h Perkvburan

Umum telah mengetahui bahawa negara kini sedang tervk dib4dai dengan w4bak p4ndemik C0vid-19.

Kes positif baharu yang kian meningkat naik sejak kebelakangan ini telah membuatkan ramai orang kini b1mbang dengan kesihatan dan keseIamatan diri.

Bukan angka kes C0vid-19 sahaja yang turut naik, ianya turut disusuli dengan peningkatan kes kem4tian yang kian hari kian meningkat.

Tiap-tiap hari ada sahaja k0rban daripada v1rus m4ut ini membuatkan petugas-petugas barisan hadapan serta petugas yang menguruskan jnazah kesibukan.

Seperti yang dipaparkan dalam satu video yang dik0ngsikan akaun Twitter Bernama ini, terdapat deretan van membawa jnazah yang dipercayai pes4kit C0vid-19 di Tanah Perkvburan Islam Seksyen 21 sejak 7.40 malam tadi.

Dapat dilihat didalam video tersebut ketika deretan van jnazah itu bergerak memasuki tanah perkvburan berkenaan, suasana h1ba dapat dirasai.

Turut kelihatan bahawa terdapat orang awam di kawasan luar pintu pagar tanah perkvburan berkenaan. Berkemungkinan ianya adalah ahli keluarga k0rban.

Pihak polis juga turut kelihatan mengawal pintu pagar tanah perkvburan tersebut untuk menghalang orang awam daripada cuba memasuki kawasan berkenaan.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, tonton video tersebut seperti berikut:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by AstroAWANI (@501awani)

Pemandangan piIu di Tanah Perkvburan Seksyen 21

Petugas kesihatan yang lengkap berpakaian PPE ketika menguruskan pengkebvmian jnazah pesak1t C0vid-19 dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang di Tanah Perkvburan Islam Seksyen 21 Shah Alam pada Jumaat. – Foto Bernama

MENURUT laporan Sinar Harian, keadaan di Tanah Perkvburan Islam Seksyen 21, dekat sini tidak seperti hari biasa apabila deretan van jnazah dilihat keluar masuk ke kawasan tersebut bagi proses pengebvmian dipercayai melibatkan jnazah pesak1t C0vid-19.

Suasana piIu dirasai di luar kawasan tanah perkvburan tersebut dengan kedengaran tang1san serta alunan bacaan ayat suci al-Quran oleh war1s-war1s jnazah yang setia menunggu sejak 4.30 petang tadi.

Deretan enam buah van jnazah yang dipandu petugas kesihatan lengkap berpakaian perlindungan diri (PPE) diiringi anggota polis dilihat tiba di pintu pagar utama tanah perkvburan itu pada 7.40 malam, disusuli ketibaan enam lagi jnazah dibawa oleh pasukan sama pada 9.20 malam.

Media difahamkan (dari seorang daripada penggali kvbur di tanah perkvburan itu), sejak pagi hingga 5 petang tadi sebanyak 14 jnazah pesak1t C0vid-19 telah selesai dikebvmikan dengan pr0sedur 0perasi standard (S0P) yang ketat.

Para wartawan dan jurugambar yang telah menunggu sejak petang tadi juga tidak dibenarkan masuk ke kawasan tanah perkvburan tersebut.

Sementara itu, seorang anak kepada jnazah yang dikebvmikan, Irwan Tukiman, 39, berasa terkiIan kerana tidak dapat menyempurnakan pengebvmian bapanya Tukiman Roslan, 75, yang menghembuskan nafas terakhir di Hospital Tuanku Ampuan Rahimah (HTAR) pada 7.52 pagi, Rabu lepas.

Deretan van jen4zah yang membawa enam daripada 12 jen4zah pes4kit Cov1d-19 dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang untuk dikebumikan ketika tinjauan di Tanah Perkubvran Islam Seksyen 21 Shah Alam pada Jumaat. – Foto Bernama

Deretan van jnazah yang membawa enam daripada 12 jnazah pesak1t C0vid-19 dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang untuk dikebvmikan ketika tinjauan di Tanah Perkvburan Islam Seksyen 21 Shah Alam pada Jumaat. – Foto Bernama

“Arwah bapa saya dimasukkan ke hospital sejak 4 Julai lepas akibat k0mplikasi pernafasan dan kurang tenaga kerana tiada selera makan. Arw4h juga mempunyai kenc1ng manis, d4rah tinggi serta knser keI3njar air liur tetapi tidak menjalani kim0terapi.

“Saya hanya sempat membuat panggilan video dengan arw4h sehari sebelum arw4h mninggal dan ketika itu bapa boleh duduk dan tidak menunjukkan apa-apa tanda yang dia akan pergi selamanya” katanya kepada pemberita.

Irwan berkata, 12 ahli keluarganya, termasuk arw4h bapanya yang berasal dari Batu 10, Kebun Baru, Telok Panglima Garang, Kuala Langat, dijangk1ti C0vid-19 dan sebahagian daripada mereka ditempatkan di Pusat Kuar4ntin dan R4watan C0vid-19 (PKRC) Bersepadu 2.0 di Taman Ekspo Pertanian Malaysia (MAEPS) Serdang manakala arw4h ditempatkan di HTAR.

Sehingga 12 tengah hari tadi sebanyak 12,541 kes positif harian direkodkan seluruh negara hari ini di mana Selangor masih mencatatkan kes tertinggi sebanyak 5,512 kes.

Sebanyak 53 kes kem4tian dicatatkan hari ini menjadikan jumlah keseluruhan 2,264 kes kem4tian di Selangor.

Salam takz1ah buat semoga keluarga m4ngsa..

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: SK

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*