“Sudah Bersedia Jika Berlaku Gelombang Kedua C0VID-19”- Bekas Exco Ditegur, Uji Kemampuan Kerajaan Tangani C0VID-19

TIMBALAN Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Wira Ghazale Muhammad menegur seorang bekas Exco yang cuba menguji kemampuan kerajaan dalam menangani w4bak C0vid-19.

Low Chee Leong (DAP-Kota Laksamana) yang juga bekas Exco Kesihatan dan Antidadah negeri membangkitkan soal kemudahan di Hospital Melaka yang disediakan kepada pesak1t C0vid-19 kepada penggantinya, Rahmad Mariman sehingga menyebabkan berlaku sedikit kekecohan dalam Dewan.

Keadaan itu menyebabkan Ghazale campur tangan, sekali gus menegur Chee Leong, sebelum menangguhkan persidangan untuk sesi rehat pagi.

“Kita duduk di sini untuk mendapatkan jawapan daripada soalan yang dikemukakan. Kita bukan nak menduga seseorang (Exco) tu boleh jawab atau tidak.

“Cuba kita lebih bersikap dewasa. Kita dipilih oleh rakyat untuk menyelesaikan permasalahan, jadi kalau inilah keadaannya, malulah kita. Kalau kesilapan yang lepas, kita jadikan panduan, jangan kita ulang perkara yang sama dan menjadi bahan ketawa oleh masyarakat di luar sana.

“Saya harapkan ahli Dewan lebih matang, tunjukan kematangan kita. Kita menjadi pemimpin, menyelesaikan serta mengemukakan soalan dan mendapatkan jawapan, kita boleh tanya, tetapi bukan untuk menduga.” katanya.

Menjawab soalan tambahan Damian Yeo Shen Li (DAP-Duyong) berkaitan sama ada persediaan kerajaan negeri untuk menghadapi gelombang kedua wabak Covid-19, Rahmad berkata, kerajaan negeri sudah melakukan persediaan awal bagi menghadapi sebarang kemungkinan.

Katanya, kemudahan pusat kuarantin juga tersedia dengan dua lokasi sudah dikenal pasti bagi tujuan berkenaan.

“Bagi persediaan menghadapi gelombang kedua ini, kita tidak lagi menjadikan hotel sebagai pusat kuarantin, sebaliknya mengaktifkan semula pusat kuarantin di Pusat Kecemerlangan Kejuruteraan dan Teknologi Jabatan Kerja Raya (CREaTE) di Alor Gajah dan Pusat Latihan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di Tiang Dua.

“Kita bersedia sepenuhnya dan berharap tiada rakyat Melaka yang dijangkiti w4bak berkenaan serta ditempatkan di pusat kuarant1n berkenaan,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Hmetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*