China Beri Amaran, Wujud V1rus Baharu Lebih B4haya Daripada C0VID-19

NUR-SULTAN: Kedutaan Besar China di Kazakhstan mengeluarkan am4ran berhubung jangk1tan baharu “pneumon1a tidak dikenali” yang dikatakan lebih berb4haya daripada C0VID-19.

Ia selepas negara bekas republik Soviet itu melaporkan peningkatan kes pneumon1a sejak Jun lepas, lapor SCMP.

“Angka kemat1an virus ini jauh lebih tinggi daripada koronav1rus baharu.

“Jabatan kesihatan negara sedang melakukan kajian perbandingan mengenai v1rus pneumon1a itu, namun masih belum dapat mengenal pasti v1rus tersebut,” kata kedutaan dalam peringatan kepada rakyatnya di negara itu.

Laman web kedutaan yang memetik laporan media tempatan menyebut wilayah Atyrau, Aktobe dan bandar Shymkent merekodkan peningkatan kes pneumon1a yang ketara sejak pertengahan Jun.

Difahamkan, terdapat hampir 500 kes r4dang paru-paru di tiga lokasi tersebut dengan lebih 30 pesak1t berada dalam keadaan kritikaI.

Kazakhstan menyaksikan 1,772 kemat1an akibat r4dang paru-paru pada pertengahan pertama tahun ini di mana 628 kes berlaku pada bulan Jun, yang turut melibatkan beberapa warga China, kata kedutaan itu.

“Kedutaan besar China di Kazakhstan mengingatkan warga China di sini agar peka dengan situasi dan meningkatkan penceg4han untuk menurunkan ris1ko jangk1tan,” tambah kedutaan itu lagi.

Berdasarkan laporan daripada agensi berita Kazinform, seramai 300 orang yang disahkan menghidap pneumon1a dimasukkan ke hospital saban hari.

Menurut agensi itu lagi, sebanyak 1,700 kes pneumon1a dikesan di seluruh negara pada Jun, peningkatan lebih dua kali ganda berbanding tempoh sama tahun lepas.

Kazakhstan melaksanakan perintah d4rurat pada 16 Mac lepas untuk membenduvng penuIaran C0VID-19 tetapi ditarik balik pada 11 Mei.

Begitupun, sekatan dan langkah kuarantin tetap dikenakan di beberapa kawasan susulan peningkatan kes pneumon1a di negara itu.

Presiden Kazakhstan, Kassym-Jomart Tokayev dalam satu ucapan di televisyen pada Rabu mengatakan keadaan kekal serius dan masih terlalu awal untuk meIonggarkan sekatan sepenuhnya.

Tambahnya, negara itu “sebenarnya menghadapi gelombang koronav1rus kedua ditambah dengan peningkatan besar dalam kes pneumon1a,” menurut agensi berita Rusia Tass.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Astro Awani

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*