Tiga Polis, 11 Ahli Sind1ket PenyeIudupan Migran Diberkas

IPOH – Tiga anggota polis antara yang diberk4s bersama 11 ahli s1ndiket penyeIudupan migran melalui Op Benteng di Perak yang dilaksanakan sejak 4 April lalu.

Ketua Polis Perak, Datuk Razarudin Husain berkata, kesemua anggota yang berusia 30-an dan bertugas di Balai Polis Hutan Melintang itu ditahan selepas disyaki membantu s1ndiket penyeIudupan pendatang asing tanpa izin (PATI) ke negeri ini.

Menurutnya, turut ditahan dalam beberapa siri serbu4n itu ialah enam rakyat tempatan dan lima warga Indonesia berusia lingkungan 33 hingga 66 tahun yang bertindak sebagai ejen.

“Rangkaian sind1ket ini terdiri daripada ejen yang menerima tempahan migran untuk kembali ke negara asal, pengangkutan menggunakan kereta persendirian dan teksi, penyedia rumah penampungan PATI, pemilik bot serta ketua penyeIudup jiran.

“Siasatan mendapati, sind1ket ini memfokuskan aktiviti penyeIudupan migran menerusi laluan tidak diwartakan di kawasan Hutan Melintang di daerah Hilir Perak,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Ketua Polis Perak, Datuk Razarudin Husain

Katanya, polis turut merampas kenderaan yang disyak1 digunakan dalam aktiviti penyeIudupan iaitu sebuah bot nelayan kelas C, sebuah bot laju, dua kereta jenis Proton dan 21 telefon bimbit pelbagai jenama yang keseluruhannya dianggarkan bernilai hampir RM1 juta.

“Kesemua suvspek mendapat perintah tahanan rem4n di bawah Seksyen 4(5) Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (SOSMA) selama 28 hari bermula 5 Jun lalu.

“Kertas siasatan akan dirujuk kepada Pejabat Peguam Negara dalam masa terdekat untuk mendapatkan arahan pendakwaan di bawah Seksyen 130V hingga 130ZB Bab VIB Jenayah Terancang Kanun Keseks4an,” katanya.

Razarudin berkata, aktiviti penyeIudupan itu dikesan aktif sejak 2014 tetapi berjaya ditump4skan polis pada 2015 dengan mengenakan tindakan di bawah Akta Penceg4han Jen4yah 1959 (POCA) ke atas sembilan ahli sind1ket ketika itu.

Katanya, aktiviti penyeIudupan migran dapat dibendung sepenuhnya pada 2016 hingga 2017 sebelum dikesan kembali aktif pada 2019 setelah semua tangkapan POCA dibebaskan.

“Kita kini sedang mempergiat usaha mengesan dan mengenal pasti beberapa lagi ejen PATI yang masih bebas.

“Polis memberi am4ran ker4s dan tindakan tegas akan diambil ke atas semua pihak yang terlibat dalam aktiviti jen4yah ini,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Sinar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*