Marah Selepas Ditegur Tak Pakai Face Mask, Pekerja Petronas D1bantai

Kita sedia maklum, meskipun PKPB telah ditamatkan kita masih perlu mengikut SOP yang ditetapkan dalam usaha membendung gejala Cov1id-19.

Namun, lain pula kisahnya yang berlaku di Bintulu, Sarawak, apabila tular rakaman CCTV memaparkan seorang lelaki bertindak memukul seorang pekerja stesyen minyak di Sungai Plan.

Mar4h lepas kena tegur
Berdasarkan maklumat yang diterima, lelaki itu bertindak sedemikian kerana saki1t hati apabila pekerja tersebut tidak membenarkan dia masuk ke kedai tanpa memakai penutup muka.

‘Tibai’ pekerja petronas cukup2

Berdasarkan video tersebut, lelaki itu memukvl mngsa di luar kedai, terdapat seorang lagi pekerja cuba menghalang tindakan tersebut namun tidak berjaya.

Dah buat laporan polis

Difahamkan, laporan polis telah dibuat terhadap lelaki terbabit, dan kini diharapkan agar suspek segera meny3rah diri bagi membantu siasatan.

Susah sangat ke nak pakai facemask!

Melihat tindakan b1iadap lelaki tersebut, telah mengundang rasa tidak puas hati dikalangan netizen. Rata-ratanya, bersimpati dengan pekerja yang dib3lasah itu.


Pasar raya, kedai tak boleh paksa pelanggan pakai pelitup muka – Ismail Sabri

KUALA LUMPUR: Pihak pasar raya atau kedai diingatkan agar tidak membuat undang-undang sendiri, menghalang orang ramai yang tidak memakai pelitup muka daripada memasuki premis mereka.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata pemakaian pelitup muka bukan sesuatu yang diwajibkan oleh peraturan atau undang-undang ketika kr1sis C0VID-19 sekarang.

Berikutan itu, katanya, tidak menjadi kesalahan jika ada yang tidak memakai pelitup muka dan pengurusan mana-mana premis perniagaan tidak boleh menghalau pelanggan yang tidak memakainya.

“Saya berharap pasar raya atau kedai tidak mengambil undang-undang sendiri dengan mengenakan sesuatu halangan yang bertentangan dengan peruntukan serta peraturan Akta Penceg4han dan PengawaIan Penyak1t Berjangk1t 1988.

“Tidak boleh halau dan paksa pelanggan balik rumah dulu. Ini tidak boleh kerana bertentangan dengan akta itu,” katanya pada sidang media yang disiarkan secara langsung selepas mesyuarat khas Menteri-Menteri Mengenai PKP di Putrajaya, hari ini.

Ismail Sabri menjelaskan, kerajaan bagaimanapun menggalakkan orang ramai memakai pelitup muka untuk menjaga keselamatan diri dan orang lain terutama mereka yang mempunyai gejaIa.

Bagi mengelakkan pelanggan pulang dengan tangan kosong kerana tiada pelitup muka, beliau memminta pengurusan pasar raya dan kedai menjual bahan berkenaan kepada pengguna di pintu masuk.

“Saya mencadangkan pasar raya letakkan (pelitup muka) di luar dan jual jika itu diperlukan dan ditetapkan kepada pelanggan mereka, tetapi perlu diingatkan pemakaian topeng muka tidak wajib dan tiada dalam peraturan dan undang-undang,” katanya.

Beliau mengulas aduan sesetengah pihak yang mendakwa, ada pengurusan pasar raya tidak membenarkan pelanggan masuk sekiranya tidak memakai pelitup muka.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber : M.B

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*