Pelarian Rohingya Cer0boh Langkawi Akan Ditempatkan Di Negara Ketiga

PUTRAJAYA – Kerajaan tidak lagi menerima pelarian Rohingya dari Bangladesh yang mencer0boh masuk ke negara ini, sebaliknya akan menghantar mereka pulang ke negara itu, kata Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata, sehubungan itu kerajaan akan berbincang dengan negara terlibat untuk urusan penghantaran pulang.

“Jadi di sini kerajaan menegaskan tidak lagi menerima pelarian-pelarian ini dan kami akan berbincang dengan negara terlibat untuk urusan penghantaran pulang. Kerajaan lebih selesa jika negara-negara ini dapat menerima pelarian Rohingya dari Malaysia,” katanya.

Bercakap pada sidang media harian di sini hari ini Ismail Sabri berkata, selain itu, kerajaan juga akan berbincang dengan Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian (UNCHR) dan kerajaan Bangladesh menerusi Kementerian Luar untuk menempatkan pelarian Rohingya di negara ketiga.

“Banyak negara yang mempersoalkan tentang bagaimana Malaysia menguruskan isu (pelarian) Rohingya ini dan ada yang mendakwa kita ini t1dak berperikemanusiaan.

“Jadi, kami minta Kementerian Luar berbincang dengan negara-negara ketiga ini supaya menerima pelarian Rohingya dari Malaysia,” katanya.

Beliau berkata, sekiranya negara ketiga yang terlibat menerima kehadiran pelarian ini, banyak isu khususnya membabitkan pendatang tanpa izin di negara ini dapat diselesaikan.

Ismail Sabri berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai sekumpulan 269 etnik Rohingya yang dit4han awal pagi semalam setelah cuba mencer0boh perairan Langkawi. – Bernama

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Sinar Harian

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*