“Saya Doakan Mak Cepat Pergi Supaya Tak Terus Tambah D0sa”

Kehidupan dalam keluarga tidak semuanya indah seperti yang selalu dilihat di kaca Televisyen atau pun dalam novel. Watak seorang ibu yang lemah lembut dan penyayang sering dibayangkan oleh setiap orang. Tetapi sebenarnya banyak kes di mana seorang wanita bergelar ibu menjadi punca keros4kan dalam keluarga.

Seorang wanita telah berkongsi kisahnya kepada pengacara terkenal, Fedtri Yahya. Melalui perkongsian tersebut, wanita itu meluahkan rasa kesal, sedih dan marah berada dalam keluarga yang t0ksik akibat dari sikap ibunya sendiri.

Luahan Pembaca: Kisah ibu yang menjadi ‘t0ksik’ dan bar4h dalam keluarga.

Tuan, mak saya lebih tervk dari ini. Saya kadang sedih kenapa mak saya tervk dari mak org lain. Mulut dia tak pernah keluar benda baik-baik, semua orang dalam rumah ni disump4h ser4nah termasuk bapa saya. Saya sedih kadang saya dend4m kadang saya doakan dia cepat pergi supaya tak terus tambah d0sa dgn mem4ki hamun kami adik beradik dalam rumah ni.

Hari-hari ada sahaja point dia untuk meng4muk dan menyump4h kami semua di rumah. Bapa saya orang paling sabar dalam dunia, tak pernah tinggikan suara mahupun naik tangan apabila dim4ki dan dih3rdik isteri. Mulianya dia smpi sy rasa dia xlayak lnsg utk emak saya yang kej4m tu. Emak seperti terlalu b3enci yang mendalam pada bapa dan kami.

Kadang saya terfikir kenapa bapa sy tak lepaskan je emak sy yg berperangai tervk ni. Biar dia sedar diri sebab apa sahaja bapa buat semua tak kena di mata dia semua salah semua diherdi1k. Bapa tetap layan tetap sediakan nafkah semua. Apa sahaja ayat dari mulut dia yang tak pernah kami dengar sejak kecil , har**j***h, cela**, sew**, malah anak har** pun pernah. Saya dah berumur 30 lebih dan dah jadi ibu kpd anak kecil saya namun keadaan masih tak berubah.

Saya kadang terp4ksa control diri dan mulut dari jadi ibu yang tervk spt mak saya, tapi kami disemai dengan kebencian sejak kecil. Saya tak tahu bagaimana saya nak keluar dari rasa benci, marah, dend4m dan baran ni. Adik beradik lain semua baran, semua tak pernah berbicara baik. Saya tahu ini berpunca dari mana.. Pokok yang disiram dengan r4cun lama-lama akan m4ti sama jugak seperti hati, betul tak?

Saya memang sedih kenapa keluarga saya takde ibu yang penyayang dan lemah lembut. Takde siapa yang tahu tentang keluarga kami termasuk suami saya. Saudara mara ingat mak saya seorang yang lemah lembut dalam berbicara padahal di rumah dia seperti fir4un.

View this post on Instagram

Luahan Pembaca: Kisah ibu yang menjadi ‘toksik’ dan barah dalam keluarga. . Tuan, mak sy lebih teruk dari ini. Sy kadang sedih kenapa mak sy teruk dr mak org lain. Mulut dia takpernah keluar benda baik2, semua org dlm rumah ni disumpah seranah termasuk bapa sy. Sy sedih kdg sy dendam kdg sy doakan dia cepat pergi supaya tak terus tambah dosa dgn memaki hamun kami adik beradik dlm rumah ni. Hari2 ada shj point dia utk mengamuk & menyumpah kami semua dirumah. Bapa sy org plg sabar dlm dunia, xpernah tinggikam suara mahupun naik tgn apabila dimaki & diherdik isteri. Mulianya dia smpi sy rasa dia xlayak lnsg utk emak sy yg kejam tu. Emak spt terlalu benci yg mendlm pd bapa & kami. Kdg sy terfikir kenapa bapa sy tak lepaskan je emak sy yg berperangai teruk ni. Biar dia sedar diri sb apa shaja bapa buat semua tak kena di mata dia semua salah semua diherdik. Bapa tetap layan tetap sediakan nafkah semua. Apa shj ayat dr mulut dia yg xpernah kami dgr sejak kecil , har**j***h, cela**, sew**, malah anak har** pun pernah. Saya dah berumur 30 lebih dan dah jadi ibu kpd anak kecil saya namun keadaan masih tak berubah. Sy kdg terpaksa control diri & mulut dari jadi ibu yg teruk spt mak sy, tp kami disemai dgn kebencian sejak kecil. Sy xtahu bgmana sy nak keluar dr rasa benci, marah, dendam & baran ni. Adik beradik lain semua baran, semua xpernah berbicara baik. Sy tahu ini berpunca dr mana.. Pokok yg disiram dgn racun lama2 akan mati sama jgk seperti hati, betul tak? Sy mmg sedih kenapa keluarga sy takde ibu yg penyayang & lemah lembut… Takde siapa yg tahu ttg keluarga kami termasuk suami sy. Saudara mara igt mak sy seorg yg lemah lembut dlm berbicara pdhal di rumah dia seperti firaun..

A post shared by Ahmad Fedtri Yahya (@fedtriyahya) on

Rata-rata bersimpati dan memberikan nasihat buat wanita terbabit. Dalam masa yang sama ada juga yang mengakui melalui pengalaman yang serupa.

Komen Warganet.

reen060511

First of all, bawalah ibu berubat, mungkin depr3ssion atau peny4kit mentaI lain atau mungkin juga gangguan sy4itan. Yang kedua.. janganlah samakan dengan fir4un, fir4un tu k4fir mengaku tuhan pulak. Jauh bezanya dengan mak saudari. Dan lagi doa lah banyak-banyak untuk ibu. Allah yang memegang hati-hati kita dan Allah boleh mengubahnya bila-bila masa saja. Kesian dia, fikirkan kesusahannya mengandung dan melahirkan kita tak terbaIas jasanya. Setiap manusia ada ujiannya, inilah ujian untuk saudari. Allah ingin menguji hamba2Nya melalui ibu sendiri. perelokkan layanan terhadap ibu. Pandangla dia dengan pandangan kasih sayang. Santuni dia moga satu hari nanti sikapnya berubah. Insyaallah..

nikmaizuddin

Saya membaca penulisan ini bersama seorang teman. Katanya cerita ini tidak kurang 80% persamaan dgan pengalaman dirinya sendiri. Orang y tidak ada pengalaman y serupa pasti akan susah memahami. Rumit sekali katanya. Setelah berpuluh menganalisa dan cuba memahami karaktor y di luar bat4san normal seorang wanita dan seorang Ibu , dia merumuskan, menerusi pengalaman sendiri,bacaan dan pertanyaan kepada Ustaz2 yang arif… Faktor ‘SAKA’ tidak boleh diperkecilkan dan dinafikan.

shukri_zainalabidin

Saya mengambil masa 9 tahun untuk cool down ibu yang sebegitu.. dekatilah ibu dengan penuh kasih sayang walau apa pun.. belikan apa yang kita mampu dengan kehendak ibu, bawa makan angin jauh jauh jika mampu.. bawa sopping apa yang kita mampu belikan.. Dan dekati lah ibu selalu dengan tido sebelah dia selalu.. jika ibu tak sihat.. Dudoklah sebelah ibu dan beIai dia hingga sembuh.. Di samping itu jangan henti doakan ibu.. In Shaa Allah

lea_zane

Mesti ada sebab kenapa seorang emak jadi macam tu hilang sabar dan tek4nan em0si. Dan ada sebab kenapa seorang ayah yang masih sabar dengan kelemahan isterinya. Kena cari punca baru mudah nak cari solusi. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Pernah ke puan tanya pada ayah apa masalah emak. Mungkin sedikit sebanyak boleh cari puncanya. Atau tanya pada adik beradik mak sekiranya ada contohnya bagaimana perangai emak masa mudanya

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariMaklumat

Sumber: Apple Hijau

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*